تحریم بانک مرکزی روسیه توسط ایالات متحده؛ دسترسی پوتین به صدها میلیارد دلار مسدود شد

0
33

وزارت دارایی آمریکا با اعلام تحریم‌های شدید علیه بانک مرکزی روسیه، شهروندان ایالات متحده را از هر گونه داد و ستد با این بانک، صندوق سرمایه‌گذاری ملی روسیه و همین طور وزارت دارایی این کشور منع کرد.

تحریم‌های شدید اقتصادی آمریکا و متحدانش علیه روسیه در واکنش به حمله به اوکراین، باعث سقوط شدید ارزش روبل، واحد پول روسیه شده و به گفته مقام‌های آمریکایی انتظار می‌رود تورم در این کشور افزایش و قدرت خرید و جذب سرمایه روسیه به شدت کاهش پیدا کند.

یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت “این چرخه خطرناک را خود پوتین آغاز کرد و با تجاوز به آن شتاب داد.”

آمریکا و متحدانش روز شنبه ۲۶ فوریه اعلام کرده بودند که بانک مرکزی روسیه را تحریم‌ خواهند کرد. کارشناسان این اقدام را جهشی قابل توجه در اقدامات تنبیهی غرب علیه روسیه می‌دانند.

به گزارش رویترز یک مقام آمریکایی گفت که این تحریم هرگونه دارایی بانک مرکزی روسیه در ایالات متحده را از چرخه مالی خارج و دسترسی مسکو به صدها میلیارد دلار دارایی را مسدود می‌کند.

به گفته مقام آمریکایی “۶۳۰ میلیارد دلار ذخیره پوتین برای شرایط حاد تنها در صورتی کارآیی دارد که بتواند برای حفظ ارزش پول روسیه از آن استفاده کند، به خصوص با فروختن دارایی‌ها در بورس و خرید روبل… اما بعد از اقدام امروز، این کار امکان‌پذیر نخواهد بود.”

اما از طرفی دولت جو بایدن، نگران است که تحریم‌ روسیه قیمت گاز و انرژی را که در طی سال گذشته به شدت بالا رفته باز هم افزایش دهد.

به همین دلیل وزارت دارایی آمریکا موازی با اعلام تحریم جدید، مجوزی عمومی برای معاملاتی خاص در حوزه انرژی صادر کرد که تا حدود چهار ماه دیگر اعتبار دارد.

به گفته مقام‌های آمریکایی این کشور برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه تردید نخواهد کرد و هم‌زمان اقدامات بلاروس را هم در جنگ اوکراین به دقت زیر نظر دارد.

آمریکا می‌گوید متحدان روسیه در صورت ادامه حمایت و کمک به تهاجم اوکراین با پیامدهای آن روبرو خواهند شد.

آمریکا فعالیت سفارت خود در بلاروس را تعلیق کرده است.

روزنامه جوان، عصبانی از مقاومت اوکراینی ها؛ مخالفان جنگ روسیه علیه اوکراین، فتنه گران ۸۸ هستند
سفیر رژیم اسلامی حاکم بر ایران در مسکو: ما هم گسترش ناتو تا مرز‌های خود را در راستای منافع‌‌ خود نمی‌بینیم

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!