قطعنامه شورای امنیت علیه تجاوز به اوکراین؛ روسیه وتو کرد، چین، هند و امارات رای ممتنع دادند

0
50

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه شب برای بررسی تجاوز روسیه علیه اوکراین تشکیل جلسه داد. لایحه‌ای که از سوی آمریکا و آلبانی به شورای امنیت ارائه شد، تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کرد و خواستار خروج فوری این کشور از خاک اوکراین شد.

با اینکه مشخص بود که روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت از حق وتوی خود استفاده می‌کند اما چین، هند و امارات عربی متحده نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در سخنانی در این نشست اضطراری گفت: ما بخاطر جنگ بی دلیل، غیر موجه و بی رحمانه روسیه علیه اوکراین اینجا هستیم. این مقام دولت جو بایدن افزود: این یک جنگ انتخابی است، روسیه این گزینه را انتخاب کرده است. این کشور انتخاب کرده تا به همسایه خود حمله کند.

ژانگ جون، نماینده دائم چین در شورای امنیت در توجیه رای خود گفت که «دیپلماسی تنها راه حل بحران اوکراین» است. وی گفت: «چین عمیقا از آنچه در اوکراین می‌گذرد نگران است، ما نمی‌خواهیم شاهد چنین اتفاقی باشیم. چین همواره خواستار احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورهاست. ما همیشه خواستار راه حلی قابل قبول و صلح آمیز برای پایه برابری و احترام متقابل بوده‌ایم. ما از اوکراین و روسیه برای حل مشکلاتشان از طریق گفتگو حمایت می‌کنیم.»

هشدار کرملین به سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو/ سوئد: خودمان تصمیم میگیریم
حمله مسلحانه شبانه به پتروشیمی راه‌آوران فنون ماهشهر/۱۱ دستگاه خودرو به آتش کشیده شد

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!