۱۱۰ نماینده کنگره ایالات متحده به دولت بایدن: از مذاکرات برجام خارج شوید

0
44

نزدیک به ۱۱۰ نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه ۲۱ دی (۱۱ ژانویه) از آنتونی بلینکن، خواستند تا تحریم‌های موجود علیه رژیم حاکم بر ایران را که پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ اعمال شده بود، اجرا کند.

به گزارش خبرگزاری “هیل” (THE HILL) در نامه این نمایندگان آمده است که «رژیم حاکم بر ایران در حال پیشبرد برنامه هسته‌ای خود با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته ذخیره مقادیر روزافزونی اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۲۰ و ۶۰ درصد است.» و «آخرین اظهارات مقامات دولتی درباره مذاکرات وین روشن کرده است که در این مرحله هیچ مسیر دیپلماتیک سازنده‌ای وجود ندارد».

نامه به سخنان رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران اشاره کرده است که ماه گذشته گفته بود برای آمریکا “واضح” است که رژیم حاکم بر ایران تلاش می‌کند با گسترش برنامه هسته‌ای خود، “اهرم‌های فشار ایجاد کند و امتیازات بیشتری بگیرد.”

نمایندگان گفته‌اند: «ایالات متحده و شرکای ما باید فشار بر رژیم حاکم بر ایران را افزایش دهند تا پیشرفت‌های خطرناک هسته ای خود را متوقف کند. موثرترین راه برای انجام این کار این است که تحریم‌های فعلی خود را با قدرت اعمال کنیم و از شرکای خود بخواهیم اقدامات مشابهی انجام دهند».

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد این نامه به “هیل” گفته دولت بایدن بر این باور است که دیپلماسی فعلی آمریکا “در هماهنگی با متحدان و شرکای منطقه‌ای” این کشور “بهترین راه” برای جلوگیری از دستیابی رژیم حاکم بر ایران به سلاح هسته‌ای است.

پرایس در این پاسخ تاکید کرد که آمریکا برای جلوگیری از دستیابی رژیم حاکم بر ایران به سلاح هسته‌ای هیچگاه به این “فتوا” تکیه نکرده است. او گفت کرد که مبنای رویکرد آمریکا “پروتکل‌های دقیق مذاکره شده از جمله برجام، ان‌پی‌تی و پروتکل الحاقی” است که بر منع دستیابی رژیم حاکم بر ایران به سلاح هسته‌ای “به شکلی قابل راستی‌آزمایی و دائمی” مبتنی است.

آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به “نخستین کنفرانس خلع سلاح‌هسته‌ای” در تهران در فروردین ۸۹ گفته بود که جمهوری اسلامی کاربرد سلاح‌ هسته‌ای را “حرام” و “تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان” می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره خواست ایران مبنی بر تضمینی درباره عدم خروج دولت بعدی آمریکا از توافق گفت که “در دیپلماسی و امور بین‌الملل چیزی به نام تضمین وجود ندارد” و دولت بایدن تنها می‌تواند از سوی خود و آمادگی خود برای بازگشت به برجام و پایبندی کامل به آن، مادام که ایران نیز رفتاری مشابه انجام دهد، سخن بگوید.

او درباره سرعت پیشرفت مذاکرات وین گفت که کشورش در هفته‌های اخیر شاهد پیشرفت کمی بوده اما “پیشرفت کم بهتر از نبود پیشرفت است”. ند پرایس در این کنفرانس بار دیگر تاکید کرد که “فرصت بسیار کم است” و بحث “بر سر ما‌ه‌ها” نیست بلکه بر سر تنها “چند هفته” است.

با این حال او تاکید کرد که با وجود کم بودن فرصت “نمی‌توان یک روز معین در تقویم را به عنوان ضرب‌الاجل تعیین کرد.”

ایران به دلیل بدهی، حق رای در سازمان ملل را از دست داد
اخطار جدی MI5 برای نفوذ جاسوس چین در پارلمان بریتانیا

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!