تلاش رژیم اسلامی حاکم بر ایران برای رفع تحریم ابرآروان در اروپا

0
66

شورای اتحادیه اروپا قرار است در چند هفته آتی، شرکت ابرآروان را از فهرست تحریم‌های حقوق بشری خارج کند. این شرکت در آبان سال ۲۷۰۱ ایرانی از سوی اتحادیه اروپا به دلیل نقش داشتن در توسعه اینترنت ملی و قطع و سانسور اینترنت به عنوان ناقض حقوق بشر تحریم شد. به دنبال این اقدام، ابرآروان به دادگاه عدل اروپا (European Court of Justice) شکایت کرد و هم‌زمان، از طریق فشارهای سیاسی و لابی‌گری با دولت‌های اروپایی، پیگیر لغو این تصمیم شد.

ابرآروان شرکتی در حوزه فن‌آوری ابری است که کار خود را از سال ۹۴ آغاز کرد. در آبان ۹۸ با بستن کامل اینترنت در ایران به سپاه پاسداران و تروریست های منطقه کمک کرد تا در کشور قتل عام انجام دهند. پس از این عملیات جنایتکارانه، کنگره ملی ایرانیان برای نخستین بار در مورد ابرآروان و همکاریشان با قاسم سلیمانی و سپاه پاسداران اسناد متعددی را به مقامات امنیتی آمریکایی ارائه داد.

طبق آخرین آمار اعلام شده ابرآروان ۴۹ درصد از بازار فضای ابری ایران را در اختیار دارد و همچنان میزبان بسیاری از مهم‌ترین وب‌سایت‌های رژیم اسلامی از جمله وب‌سایت دفتر ریاست‌جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خبرگزاری دولت رژیم (ایرنا) است. یکی از مراکز اطلاعات این شرکت در فرودگاه پیام نصب شده که متعلق به وزارت ارتباطات است.

در بهمن ماه ۲۷۰۱، اسنادی منتشر شد که نشان میداد عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات رژیم از ابراهیم رئیسی خواسته بود از طریق وزارت امور خارجه اقداماتی را در تعامل با کشورهای اتحادیه اروپا انجام دهند تا ابرآروان از فهرست تحریم‌ها خارج شود. در همین نامه از رئیسی خواسته شده با این موضوع موافقت کند که دفاتر وکالتی مرتبط با سفارت‌خانه‌های رژیم اسلامی حاکم بر ایران، پرونده دفاع از ابرآروان را با خرج دولت بر عهده بگیرند.

این وکلا در خارج از ایران، در مکاتبه با مقام‌های اروپایی ادعا کرده‌اند در جریان فاز سوم انقلاب قانون اساسی پس از کشته شدن مهسا امینی، این شرکت نقش مهمی در دسترسی میلیون‌ها شهروند ایرانی به اینترنت آزاد داشته است. همچنین ابرآوران مدعی شده قراردادش با وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات رژیم اسلامی حاکم بر ایران را لغو کرده است. به نظر می‌رسد این ادعاها دلایل اصلی اتحادیه اروپا برای تصمیم‌گیری درباره رفع تحریم ابرآوران می‌باشد.

اواسط خرداد سال ۲۷۰۲ وزارت خزانه‌داری آمریکا ابرآروان را یکی از شرکای کلیدی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات رژیم اسلامی در توسعه شبکه ملی اطلاعات و قطع ارتباط مردم ایران از اینترنت جهانی دانست و بر همین اساس دو بنیان‌گذار این شرکت را همراه با یکی از شعبه‌هایش در امارات تحریم کرد.

گروه هکری «انانیموس» پیش‌تر اسنادی را از سرور ایمیل‌های کمیته فیلترینگ رژیم اسلامی فاش کرده بود که نشان می‌دادند شرکت ابرآروان با دستور این کمیته سایت‌های مختلفی را مسدود کرده است. در یک مورد، مسئولان ابرآروان فراتر از دستور داده شده، علاوه بر تارنمای یک سایت، آی‌پی سرور آن را هم مسدود کرده بودند.

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان
در سال گذشته، ۹۳۰ هزار دانش آموز از تحصیل بازماندند

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!