وزارت خارجه آلمان: جمهوری اسلامی پشت حمله به کنیسه یهودیان بوخوم بود

0
51

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که به دلیل به قطعیت رسیدن درباره دست داشتن تهران در حمله به کنیسه یهودیان در شهر بوخوم، سفیر رژیم اسلامی حاکم بر ایران در این کشور را احضار کرده است و از «بررسی گام‌های بعدی» آلمان و اتحادیه اروپا برای مقابله با تحرکات تروریستی رژیم اسلامی خبر داد.

در این بیانیه آمده است که حکم و مستندات کتبی دادگاه دوسلدوف که نشان‌دهنده قطعی بودن دخالت تهران در حمله به یک کنیسه در شهر بوخوم است، به سفیر رژیم اسلامی نشان داده می‌شود. وزارت خارجه آلمان درپلتفرم ایکس افزود: «ما می‌خواهیم فورا این مدارک و اسناد قضایی را با شرکای اروپایی آلمان و دولت‌های عضو اتحادیه اروپا در میان بگذاریم و اکنون داریم گام‌های بعدی را هم بررسی می‌کنیم.»

دادستانی فدرال و مقام‌های قضایی آلمان در ماه مه ۲۰۲۳ اعلام کردند که یک شهروند دوتابعیتی ایرانی‌ــ‌آلمانی به اتهام طراحی و حمله عامدانه به یک کنیسه یهودیان بازداشت شده است. این فرد متهم شده بود که با همکاری عامل یا عواملی وابسته به رژیم اسلامی حاکم بر ایران، برای آتش زدن یک کنیسه در شهر بوخوم در غرب آلمان اقدام کرده است.

در ماه دسامبر همان سال، دادگاهی در شهر دوسلدورف رای داد که این فرد ۳۶ ساله با نام اختصاری «بابک.ج» به دلیل محرز شدن نقشش در حمله به کنیسه یهودیان بوخوم به قصد آتش‌سوزی، به تحمل دو سال و ۹ ماه زندان محکوم شده است.

در جریان این حمله ناموفق که با پرتاب یک وسیله آتش‌زا به سمت ساختمان کنیسه انجام شد، کسی آسیب ندید اما دادگاه دوسلدورف هنگام صدور حکم تاکید کرد که این حمله با کمک «سازمان‌های حکومتی ایران» طراحی شده است و کاردار جمهوری اسلامی نیز در آن زمان به وزارت خارجه آلمان احضار شد.

دستگاه امنیتی این کشور در ادامه اعلام کرد که طراح اصلی حمله به کنیسه بوخوم فردی ساکن ایران به نام رامین یکتاپرست بوده که تحت تعقیب دولت آلمان و «رهبر یک باند خلافکار است که با سپاه پاسداران همکاری می‌کند».

بنا بر اسناد منتشرشده، رامین یکتاپرست پیش از اجرای نقشه حمله به کنیسه، در پیامی برای بابک.ج نوشته بود: «داداش اگه نمی‌خوای کار رو انجام بدی، به من خبر بده تا اینجا شرمنده نشم.» بابک.ج نیز برای اجرای این حمله، یکی از آشنایانش را دعوت به همکاری کرد که همان فرد پس از انتشار خبر حمله به کنیسه، متهم اصلی را به پلیس آلمان معرفی کرد. پس از این اتفاق، رامین یکتاپرست به ایران فرار کرد.

در واکنش به این خبر، خبرگزاری ایرنا، بیانیه جدید وزارت خارجه آلمان و اتهامات مطرح‌شده علیه رژیم اسلامی حاکم بر ایران را «بی‌اساس» خواند و نوشت:‌ «دولت آلمان تاکنون برای تایید ادعاهای واهی و بی‌اساسش در خصوص این حادثه سندی ارائه نکرده است.»

وزارت امور خارجه رژیم اسلامی حاکم بر ایران هم آذرماه ۲۷۰۲ حکم دادگاه عالی دوسلدورف را «بی‌اساس» توصیف کرده و احضار کاردارش در آلمان را «نامتعارف» خوانده بود.

توافق رژیم اسلامی حاکم بر ایران با کودتاگران نیجر برای تامین اورانیوم
عملیات مسلحانه پارتیزانی در کهکیلویه و بویراحمد علیه مقامات رژیم

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!