روزنامه جمهوری اسلامی خطاب به وزارت خارجه؛ گندم خود رابسایید، از دعوای لفظی چین و آمریکا چیزی گیرتان نمی‌آید

1
32

روزنامه جمهوری اسلامی در مقاله انتقادی خطاب به وزارت خارجه دولت رئیسی نوشت: چینی‌ها به خاطر تحقیری که با سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان شده‌اند، عصبانی هستند ولی قدرت کنترل خود در زمان عصبانیت را دارند و قطعاً دست به اقدام خطرناکی نخواهند زد. آنها در حالی که از شرایط ویژه پیش آمده در اثر جنگ اوکراین حداکثر بهره‌برداری را به نفع اقتصاد و اقتدار سیاسی خود می‌کنند، بهیچوجه خود را وارد یک جنگ نخواهند کرد.

حمایت چینی‌ها از روسیه در جنگ اوکراین نیز فقط لفظی است و در همان حال با خرید نفت ارزان روسیه، سود کلانی را از رهگذر این جنگ نصیب خود می‌کنند. برای چینی‌ها منافع چین اصل است نه روسیه.

در واقعه غیرمنتظره سفر نانسی پلوسی به تایوان نیز هرچند دولتمردان چینی می‌دانند که برنده ماجرا آمریکاست و درصدد هستند به نحوی این تحقیر را جبران کنند، اما بدیهی است که این کار را بگونه‌ای انجام خواهند داد که اولاً به اقتصاد کشورشان لطمه‌ای وارد نشود و ثانیاً هیچ چیز از چارچوب رفتار دیپلماسی خارج نگردد و به برخورد نظامی نیانجامد.


این سیاست عاقلانه دولتمردان چین، کشورشان را در مقایسه با روسیه که در اثر اشتباه بزرگ پوتین درگیر جنگ ویرانگر اوکراین شد، در سطح جهانی ارتقاء می‌دهد و در رقابت با آمریکا نیز از نظر اقتصادی چند پله بالا می‌آورد. برای چینی‌ها بالا بردن جایگاه کشورشان اولویت دارد و آنها حل مشکلاتشان با کشورها حتی با آمریکا را که این روزها با سفر رئیس مجلس نمایندگانش آنها را تحقیر کرده، ترجیح می‌دهند از طریق دیپلماسی حل و فصل کنند نه چیز دیگر.


در این میان، بسیار عجیب است که سخنگوی وزارت امور خارجه کشور ما با شتابی غیرقابل تصور، در برابر منازعات لفظی چین و آمریکا بر سر سفر نانسی پلوسی موضعگیری می‌کند! معلوم نیست ما از سیاست بی‌طرفی در این قبیل منازعات چه زیانی می‌بریم که اینگونه شتاب‌زده موضعگیری می‌کنیم؟ آیا اقتضای سیاست نه شرقی – نه غربی این نیست که در منازعه میان دو قدرت سلطه‌گر جانب هیچیک را نگیریم؟ ما با این موضعگیری چه چیزی به دست می‌آوریم؟ و گندم چه کسی را می‌سابیم؟ چه زیباست نصیحت مولوی که می‌گوید: گر دعاهای تو می‌سازد مُجاب – با دعائی گندم خود را بساب!

فرمانده ارشد تروریستهای جهاد اسلامی در حمله اسرائیل به غزه کشته شد
بعد از نفت، ایران بازار گاز را هم از دست داد

1 نظر

  1. سلام لطفا خبرو روی خبر هم کار کنید مثلا دیروز در سالروز ترور فریدون فرخزاد بی بی سی فارسی اومده خبری رو منتشر کرده که “نامه‌های عاشقانه فریدون فرخزاد به یک مرد لهستانی” یعنی بعد این همه سال یکی مرده و نامه های عاشقانه ای از فریدون فرخزاد پیدا شده که نشون میده ایشون گرایش همجنس گرایانه داشته است. چرا این بی شرفی بی بی سی رو در خبر ها کار نمیکنید. همجنس گرا بوده که بوده ، باید دقیقا در سالروز ترور فریدون ، اون یارو بهنود بیاد این چهره ضد جمهوری اسلامی رو تخریب کنه.
    جان مادرتون این رو منتشر کنید. بنویسید ” تخریب چهره های ضد جمهوری اسلامی توسط بی بی فارسی با دستور خامنه ای برای توجیه ترور آنان”

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!