ارتش اوکراین، بزرگترین ناو روسیه را منهدم کرد

0
140

مقام‌های اوکراین گفتند که ناو روسی مسکوا، سرگروه ناوگان دریای سیاه روسیه، هدف موشک نیروهای اوکراینی قرار گرفته است و همزمان روسیه با تایید وقوع انفجار در این ناو از آسیب‌دیدگی شدید آن خبر داد. سرگئی براچوک، سخنگوی ارتش اوکراین از اصابت موشک‌های نپتون به “مسکوا” سرگروه ناوگان دریای سیاه روسیه سخن گفته است.

ناو مسکوا در روزهای نخست حمله روسیه به اوکراین نیز هنگامی خبرساز شده بود که به ۱۳ سرباز اوکراینی در جزیره کوچک مار اخطار داده بود که تسلیم شوند. در آن زمان فایل صوتی منتشر کردند که در آن سربازان اوکراینی مستقر در جزیره کوچک مار از تسلیم خود امتناع کرده و به این ناو گفته بودند: «برو به جهنم». اوکراین در ابتدا اعلام کرد که همه آن سربازان کشته شده‌اند اما سپس ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، گفت که تعدادی از این مرزبانیان اوکراینی اسیر شده بودند که در مبادله اسرا آزاد شده و به اوکراین بازگشتند. دولت اوکراین اعلام کرده است که به هر ۱۳ مرزبانی که مقابل ناو مسکوا از تسلیم خودداری کرده بودند، مدال شجاعت می‌دهد.

دولت آمریکا غرق شدن این رزمناو را “ضربه مهلک” به نیروی دریایی روسیه توصیف کرده است. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد که غرق شدن “مسکووا” پیامدهایی برای توان عملیاتی نیروی دریایی روسیه در منطقه خواهد داشت.

او به شبکه تلویزیونی “سی‌ان‌ان” گفت که این رزمناو نقشی کلیدی در تلاش‌های روسیه برای “سلطه دریایی در دریای سیاه” ایفا می‌کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرده که این مسئله در هر شکل، ضربه سنگینی به کرملین است؛ چرا که “روس‌ها یا باید انفجار را ناشی از بی‌کفایتی بدانند یا بپذیرند که کشتی جنگی‌شان هدف حمله موشکی قرار گرفته است”.

“مسکووا” می‌توانست ۱۶ موشک کروز دور برد حمل کند و به طور معمول از حدود ۵۰۰ خدمه برخوردار بود. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که رزمناو تا پنج روز قبل هم‌‌چنان در بندر سواستوپل در کریمه شناور بود. این رزمناو ۱۲هزار و ۵۰۰ تن وزن داشت و مهم‌ترین کشتی جنگی روسیه در دریای سیاه بود.

هدف قرار گرفتن ناو روسی مسکوا یک شکست نظامی دیگر برای ارتش روسیه است که از ۲۴ فوریه، پنجم اسفند ماه، که به دستور پوتین به اوکراین حمله کرده تاکنون متحمل ضربات سنگینی شده است. سال گذشته یک دریاسالار بازنشسته روسی گفته بود که ناو مسکوا، مهمترین ناو روسیه در دریای سیاه است.

پرسش های ایلان ماسک از ولیدبن‌طلال، شاهزاده عربستانی مخالف بن سلمان
لوان جاگاریان: من خیلی نگران افکار عمومی ایران علیه روسیه هستم

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!