نامزد پست کلیدی وزارت خارجه آمریکا به دروغ گوی متهم شد

0
106

تد کروز، سناتور ایالت تگزاس و عضو ارشد «کمیته امور خارجه سنا»ی ایالات متحده، خواستار رای عدم اعتماد علنی و ثبت‌شده به نامزد پست کلیدی وزارت خارجه دولت جو بایدن شد که به اعتقاد وی درباره روند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با رژیم حاکم بر ایران به کنگره آمریکا «دروغ» گفته است.

به گزارش «واشینگتن فری‌بیکن»، پنج‌شنبه ۲۴ مارس، باربارا لیف یکی از مقامات دموکراتیک کهنه‌کار در امور خاورمیانه است که دولت بایدن وی را برای سمت دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک نامزد کرده است. رای عدم اعتماد به وی می‌تواند اولین واکنش رسمی کنگره ایالات متحده به توافق هسته‌ای احتمالی با رژیم حاکم بر ایران محسوب شود.

دفتر کروز در ایمیل ارسالی برای اعضای «کمیته امور خارجه سنا» نوشت: «لیف یکی از بازیگران کلیدی دولت بایدن بود که جزئیات توافق جدید با رژیم حاکم بر ایران را از کمیته امور خارجه سنا و به‌طور کلی‌تر کنگره آمریکا پنهان می‌کرد، تا جایی که کار از کار گذشت و اعمال نظر در معامله دشوار شد.»

بیانیه سناتور کروز ادعا می‌کند: «آن‌ها از همان ابتدای رئیس‌جمهور شدن بایدن در فوریه ۲۰۲۱ روی یک توافق ضعیف‌تر و ‘کمتر برای کمتر’ کار می‌کردند. حالا هم قصد دارند همان را به‌عنوان یک توافق بدِ ‘بخواهی نخواهی همین است’ اعلام کنند.»

به گفته «فری‌بیکن»، اکنون که معلوم شده احیای «برجام» نه تنها امتیازهای عدیده به رژیم حاکم بر ایران می‌دهد، که روسیه را نیز در این امتیازات شریک می‌کند، بسیار بعید است که سنا بخواهد به نامزد بایدن رای اعتماد بدهد.

اصرار کروز بر رای‌گیری علنی و ثبت‌شده بر همین اساس است. وی می‌خواهد سرخوردگی فزاینده قانونگذاران جمهوری‌خواه از دولت بایدن بابت دور زدن کنگره و مخفی نگه داشتن جزئیات توافق جدید با ایران را نشان بدهد.

یکی از مقامات جمهوری‌خواه سنا در این باره به «فری‌بیکن» گفت که این اقدام سناتور کروز پیامی به دولت بایدن است تا بداند که کنگره ایالات متحده تلاش‌هایش برای پنهان‌کاری درباره توافق هسته‌ای جدید با ایران را تحمل نخواهد کرد.

سردار کانادا نشین: سربازی برای زنان واجب است
اوکراین از کشته شدن یک ژنرال دیگر روس خبر داد

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!