شورای عالی امنیت ملی رژیم، گزارش رویترز را تایید کرد

0
27

خبرگزاری ‌رویترز روز پنجشنبه ۱۷ فوریه در یک گزارش اختصاصی از قول دیپلمات‌های غربی خبر داد که در پیش‌نویس ۲۰ صفحه‌ای احیای برجام که مذاکرات آن در وین در جریان است، اقدامات دو جانبه‌ای برای بازگشت گام به گام ایران و آمریکا به اجرای تمامی تعهدات خود در نظر گرفته شده است ولی معافیت رژیم حاکم بر ایران از تحریم‌های نفتی شامل گام‌های اول نمی‌شود.

سه دیپلمات غربی به خبرگزاری رویترز گفتند که در پیش‌نویس توافق مورد مذاکره روند دقیقی برای بازگشت گام به گام ایران و آمریکا به اجرای تعهدات خود در قبال برجام ترسیم شده است که مهمترین مورد آن توقف غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالاتر از پنج درصد است. گام‌های دیگری که در پیش‌نویس توافق ذکر شده است آزاد کردن حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران است که به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده‌اند و آزادی تمامی شهروندان غربی از زندان‌های ایران است که رابرت مالی، مسئول هیات مذاکره‌کننده آمریکا، آن را به عنوان یک شرط الزامی برای رسیدن به توافق تعیین کرده است.

سایت «نور نیوز» که نزدیک به شورای عالی امنیت ملی رژیم است، ساعاتی پس از انتشار گزارش رویترز به طور تلویحی آن را تایید کرد ولی مدعی شد که آزادی زندانیان آمریکایی و اروپایی زندانی در ایران «اساسا هیچ ارتباطی به مذاکرات وین ندارد».

به گفته دیپلمات‌های غربی، فقط در صورت اجرای این شروط و تایید آن از سوی تمامی طرف‌های دخیل در مذاکرات برجام، اجرای گام‌های بعدی از جمله لغو تحریم‌ها علیه ایران و یا به عبارتی دیگر اجرای مجدد روح برجام آغاز خواهد شد.

دوره زمانی اجرای هر یک از این گام‌ها هنوز مورد توافق قرار نگرفته است ولی برخی از مقامات مطلع از مذاکرات وین می‌گویند فاصله زمانی بین اجرای گام‌های مقدماتی توافق تا روز اجرای روح اصلی برجام یعنی برداشتن تحریم‌ها ممکن است بین یک تا سه ماه طول بکشد. در آن مرحله ایران موظف خواهد شد غنی‌سازی اورانیوم را به زیر۳.۶۷ درصد که در توافق اصلی برجام در نظر گرفته شده بود، کاهش دهد.

در این توافق جدید نیز دولت آمریکا به جای لغو کامل و بلادرنگ تحریم‌های نفتی علیه ایران، با صدور معافیت‌های سه ماهه شرایط لازم برای فروش نفت ایران در بازار جهانی را فراهم خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در توییتی این گزارش را رد کرد و آن را «اطلاعات نادرست» خواند.

خبرگزاری تسنیم خبر رویترز را تکذیب کرد
نماینده ولی فقیه در شیراز: اهداف انقلاب را به توسعه اقتصادی تنزل ندهیم

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!