شکایت گروگان سابق از سید حسین موسویان و مرکز ایران دانشگاه پرینستون

0
76

ژیو وانگ، دانشجوی سابق دانشگاه «پرینستون» که سپاه پاسداران به اتهام «جاسوسی برای آمریکا» او را در ایران زندانی کرد، از مرکز ایران این دانشگاه به اتهام «لابیگری برای رژیم حاکم بر ایران» شکایت کرد.

به گزارش واشنگتن فری بیکن، ژیو وانگ در این شکایت که آن را یک ماه پیش اقامه کرده، عنوان کرده است که پرینستون او را در سال۲۰۱۶ برای دوره دکترا به ایران فرستاد، اما پس از دستگیری‌اش برای آزادی او کاری نکرد و تلاش کرد با هدف حفظ اعتبار دانشگاه و ارتباطات آن با رژیم حاکم بر ایران، جلوی اقدام همسر ژیو وانگ برای علنی کردن خبر دستگیری او را بگیرد.

ژیو وانگ، دانشگاه پرینستون و مرکز ایران آن را متهم کرد که قبل و بعد از دستگیری او به توصیه «فعالان و دانشگاهیان حامی رژیم» حاکم بر ایران عمل کرده است. به گزارش وب‌سایت واشینگتن‌ فری‌بیکن، منظور آقای وانگ از دانشگاهیانی که از ایران طرفداری می‌کنند، حسین موسویان، دیپلمات-تروریست پیشین رژیم حاکم بر ایران، است که اکنون به عنوان محقق مدعو در این دانشگاه فعالیت می‌کند.

وانگ میگوید سید حسین موسویان دیپلمات رژیم مظنون به تروریسم دراروپا که پارسال درمراسم قاسم سلیمانی شرکت کرد، و دیگر کارمندان پرینستون که با رژیم حاکم بر ایران ارتباط دارند، «عمدا تصمیم گرفتند از سرمایه سیاسی خود درایران برای کمک به وی استفاده نکنند». ژیو وانگ در شکایت خود نوشت: «هر آنچه که پرینستون انجام داد یا از انجام آن خودداری کرد با هدف رفع مسئولیت سازمانی، محافظت از اعتبار خود و حفظ روابط سیاسی آن با رژیم حاکم بر ایران صورت گرفت».

او می‌گوید پس از سفر متوجه شده است که دانشگاه قادر به پشتیبانی موثر از او نیست، به عنوان یک آمریکایی اجازه دسترسی به آرشیوهای دولتی را ندارد و سپس پلیس پاسپورت و لپ‌تاپ او را ضبط کرد و وقتی این نگرانی‌ها را با مقام‌های دانشگاه در میان گذاشت، آنها به او توصیه کردند که موضوع را علنی نکند و حتی با این ایده که او در سفارت سوئیس پناه بگیرد، مخالفت کردند.

ژیائو وانگ که پس از تجربه زندان در ایران و بازگشت به آمریکا به یکی از مخالفان جدی رژیم حاکم بر ایران بدل شده است، همچنین می‌گوید افرادی که در سال ۲۰۱۶ به او درباره سفر به ایران مشورت داده بودند، سوابق رژیم اسلامی حاکم بر ایران در حمایت از تروریسم و بازداشت شهروندان خارجی را نادیده گرفته بودند.

ژیو وانگ که در مرداد ۹۵ در ایران دستگیر و به جرم جاسوسی به ده سال زندان محکوم شده بود، در آذر ۹۸ درپی یک توافق تبادل زندانی، از اوین آزاد شد و به آمریکا بازگشت.

هشدار وزیرخارجه اسرائیل؛ بدون توجه به مذاکرات وین به تاسیسات اتمی ایران حمله میکنیم
نماینده ولی فقیه در اصفهان؛ با چین و روسیه میشود معامله کرد/واکسن آمریکایی هیچ غلطی نکرد

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!