دادگاه رسیدگی به جنایات خامنه ای و رئیسی در آبان ۹۸، آغاز شد

0
62

دو سال پس از سرکوب خشونت‌بار اعتراضات سراسری آبان ۹۸، یک دادگاه بین‌المللی مردمی در لندن، طی روزهای ۱۹ تا ۲۳ آبان به رویدادهایی که به کشته، مجروح و بازداشت شدن هزاران تن از معترضان انجامید، رسیدگی خواهد کرد.

این دادگاه به ابتکار سه سازمان مدافع حقوق بشر، عدالت برای ایران، حقوق بشر ایران و سازمان بین‌المللی با هم علیه اعدام و در پاسخ به “درخواست مکرر” بازماندگان تشکیل شده و ریاست آن را وین جُرداش، وکیل بین‌المللیِ حقوق بشر بر عهده دارد.

در این دادگاه شش حقوق‌دان مستقل از کشورهای بریتانیا، آمریکا، اندونزی، آفریقای جنوبی و لیبی به دعوت سازمان‌های‌ حقوق‌بشری وقایع رخ داده در جریان این اعتراضات را به صورت مستقل و بر اساس موازین حقوق بین‌الملل بررسی می‌کنند.

دادستان‌های این دادگاه اسفند پارسال در نامه‌ای به سفیر ایران در لاهه ده‌ها نفر از مقامات را “احضار” کرده و خواستار ارائه مدارک وقایع آبان ۹۸ شده بودند.

دادگاه با سخنان وین جرداش با اشاره به نقض “فاحش” حقوق بشر در اعتراض‌های آبان ۹۸ و ضرورت تشکیل این دادگاه آغاز شد. سپس حمید صبی عضو هیات دادستانی از نماینده رژیم اسلامی حاکم بر ایران دعوت کرد خود را معرفی کند اما کسی حضور نداشت.

بعد مریم فومنی “نتیجه تحقیقات خود” را درباره اعتراض‌های آبان ارائه کرد و توضیح داد که چگونه گفته‌های شاهدان بررسی و تایید شده‌اند.

شاهد بعدی امیر انصاری فرد بود که با ارتباط تصویری از ایران درباره پسر ۲۸ ساله‌اش فرزاد شهادت داد که ۲۵ آبان ۹۸ در بهبهان کشته شد. آقای انصاری فرد گزارش “کارشناسی سلاح” را در اختیار دادگاه گذاشته بود که “پلیس آگاهی استان خوزستان” صادر کرده بود. در این مدرک که تصویرش نمایش داده شد، علت مرگ فرزاد انصاری فرد “گلوله سلاح‌های جنگی با کالیبر ۷ الی ۸ میلی‌متر (مثل کلاشینکوف)” ذکر شده، گلوله از “فاصله پانزده تا چهل متری” شلیک شده و به پشت گردن اصابت کرده بود.

به گفته برگزارکنندگان، پس از شهادت شاهدان حضوری و رسیدگی به ۱۲۰ شهادتنامه کتبی، قضات این دادگاه در باره اینکه آیا در سرکوب این اعتراض‌ها رژیم اسلامی حاکم بر ایران “مرتکب جرائم بین‌المللی” شده یا نه، رای خواهند داد.

هیات دادستانی این دادگاه “۱۳۳” نفر از مقام‌های رژیم اسلامی حاکم بر ایران، از جمله خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی را به “جنایت علیه بشریت” متهم کرده و قضات در این باره نیز حکم خود را صادر می‌کنند که “ابتدای سال آینده میلادی” اعلام خواهد شد.

حضور عموم در این دادگاه آزاد است و جلسات آن در اینستاگرام و یوتیوب زنده پخش می‌شوند.

دولت ابراهیم رئیسی لایحه حذف دلار ۴۲۰۰تومانی کالاهای اساسی را به مجلس داد
دستور وزیر کشور لبنان برای بررسی چمدان بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!