زباله‌گردی در ایران به‌عنوان شغل رسمی اعلام شد

0
58

معاون شهردار پایتخت با استناد به طرح جامع «تنظیف» شهر تهران، استفاده از زباله‌گردها را برای پیمانکاران شهرداری مجاز و زباله‌گردی را برای افراد بالای ۱۸ سال، به‌عنوان شغل رسمی اعلام کرد. 

برهمین اساس اعلام شده که زباله‌گردان ایرانی یا اتباع دارای مجوز اقامت در ایران براساس طرح طبقه‌بندی مشاغل و طبق ساعات شغلی تعریف‌شده در قانون کار، حقوق و مزایا دریافت خواهند کرد.

رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران این اقدام را در راستای حذف مافیای زباله از چرخه مدیریت پسماند پایتخت دانسته است.

محمدی همچنین گفته است که «استخدام تمام زباله‌گردها در دستور کار شهرداری است.»

به گفته این مقام شهرداری پایتخت، براساس طرح طبقه‌بندی مشاغل، پیمانکار باید بین ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۵ میلیون تومان حقوق به این افراد پرداخت کند.

در همین زمینه اما حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌ زیست شهرداری تهران به خبرگزاری ایلنا گفته که «هیچ الزامی به استخدام زباله‌گردها توسط پیمانکاران شهرداری تهران وجود ندارد»، بلکه براساس طرح جامع تنظیف شهر تهران، پیمانکاران شهرداری «این اختیار را دارند» به زباله‌گردهایی که براساس معیارهای قانونی کشور فعالیت می‌کنند، حقوق و مزایا بدهند.

این در حالی است که بخش قابل توجهی از زباله‌گردان کودکان هستند.

عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری، هفتم بهمن پس از امضای تفاهم‌نامه «همکاری میان دادگستری و سازمان مدیریت پسماند با موضوع مقابله با زباله گردی» گفته بود که «گردش مالی مافیای زباله‌گردی سالانه سه‌هزار میلیارد تومان است.»

آمار زباله‌گردان نیز مانند سایر آمارها در ایران به روز رسانی نمی‌شود اما در گزارش شهرداری تهران در سال ۹۹ تعداد افراد زباله‌گرد در کشور حدود ۱۴هزار نفر اعلام و تاکید شده بود که حدود ۴۷۰۰ نفر از این افراد که غالبا کودکان هستند در شهر تهران فعال هستند.

گلوله پارتیزان ها به قلب رییس اطلاعات فراجای ملایر
حجاریان: شکل خفیف نافرمانی مدنی می ‌تواند حکومت را سر عقل بیاورد

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!