عبادی: استخدام روحانیان در مدارس، تکرار تجربه قرون وسطی در ایران است

0

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه این بدعت بسیار خطرناکی است که آموزش و پرورش را به دست روحانیون و حوزه‌های علمیه بسپاریم، گفت: من فکر می‌کنم آقایان چون در جامعه و در ارتباط با مردم ناموفق بوده‌اند، حالا می‌خواهند این آزمایش را به محیط مدارس بیاورند و در مدرسه تجربه کنند؛ و با همین تجربه تلخ و ناموفق‌شان مجددا زمینه بیزاری و انزجار از دین را میان نوجوانان و جوانان فراهم بیاورند. ما چهل سال در جمهوری اسلامی تجارب تلخ و شیرین زیاد داشته‌ایم؛ از جمله اینکه تجربه روحانیت در تبلیغ دین برای جامعه موفق نبود و به ویژه در نوجوانان و جوانان به جای گرایش به دین، دین‌گریزی افزایش پیدا کرد.

رحیم عبادی در واکنش به اعلام خبر استخدام ۲۵ هزار طلبه در آموزش و پرورش، اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش در دیدار با مراجع عظام تقلید به دو نکته خیلی کلیدی اشاره کرده که به نظر من قابل تأمل و بررسی است. نکته اول کمبود معلم و راه‌های تأمین این کمبود و نکته دوم استخدام ۲۵ هزار طلبه در وزارت آموزش و پرورش است.

وی گفت: به نظر چیزی که مهمتر بود اینکه در این مطلب اعلام شده ما ۲۵ هزار نفر طلبه در آموزش و پرورش استخدام کرده‌ایم. این نکته خیلی پر ابهامی است؛ در شرایطی که آموزش و پرورش به شدت نیاز به معلم دارد، استخدام ۲۵ هزار طلبه چه اولویتی دارد؟! مگر وزارت آموزش و پرورش اداره کاریابی است که طلاب را جذب کند؟! طی این سال‌ها دفتر همکاری حوزه و آموزش و پرورش طرحی به نام «امین» تدوین کرده و در حال اجرا هستند. بر اساس این طرح بنا است آموزش و پرورش به ازای هر مدرسه یک روحانی استخدام کند؛ تا الآن ۲۵ هزار نفر استخدام کرده و آن طوری که در برنامه‌ها اعلام کرده‌اند قصد دارند این عدد را به ۱۰۰ هزار نفر برسانند. یعنی با شعار «هر مدرسه یک روحانی» می‌خواهند این کار را در آموزش و پرورش گسترش بدهند.

عبادی افزود: اگر هدف ما تبلیغ و ترویج دین است، چه لزومی دارد در آموزش و پرورش روحانی استخدام کنیم؟! متأسفانه مدتی است رویکرد بسیار بدی در آموزش و پرورش اتخاذ شده و آموزش و پرورش را یک نهاد ایدئولوژیک تلقی کرده‌اند و فکر می‌کنند آموزش و پرورش بخش عقیدتی و سیاسی حکومت جمهوری اسلامی است. در صورتی که این تفکر اشتباه است که ما این گونه فضای تعلیم و تربیتی که فضای با نشاط، پژوهش، آموزش، نوآوری و شکوفایی دانش‌آموزان همراه هست را به محیطی مثل مسجد تبدیل و سعی کنیم تجارب حوزوی را به آنجا منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه تجربه تلخی در تاریخ داشته‌ایم، تصریح کرد: در دوران قرون وسطی، وقتی که مسیحیت بر اروپا حاکم شده بود، همین تجربه تلخ را اجرا کردند و روحانیون را به عنوان مبلغان دینی در مدارس استخدام کردند و بر سر دین و ملت آن آمد که همه ما در تاریخ قرون وسطی خوانده‌ایم. این یک تصمیم قرون وسطایی است که یک تجربه تاریخی را مجددا در ایران تکرار کنیم و آموزش و پرورش را جولانگاه مسائل عقیدتی کنیم؛ در شرایطی که کار آموزش و پرورش کاملا متفاوت است. به علاوه، نقد اساسی که وجود دارد این است که طلاب دینی و حوزه‌های علمیه ما اگر می‌خواهند تبلیغ دین کنند، جامعه و مردم در اختیارشان هست.

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان افزود: من فکر می‌کنم آقایان چون در جامعه و در ارتباط با مردم ناموفق بوده‌اند، حالا می‌خواهند این آزمایش را به محیط مدارس بیاورند و در مدرسه تجربه کنند؛ و با همین تجربه تلخ و ناموفق‌شان مجددا زمینه بیزاری و انزجار از دین را میان نوجوانان و جوانان فراهم بیاورند. ما ۴۰ سال در جمهوری اسلامی تجارب تلخ و شیرین زیاد داشته‌ایم؛ از جمله اینکه تجربه روحانیت در تبلیغ دین برای جامعه موفق نبود و به ویژه در نوجوانان و جوانان به جای گرایش به دین، دین‌گریزی افزایش پیدا کرد.

وی یادآور شد: این رویکردی که وزارت آموزش و پرورش اتخاذ کرده که به جای معلم روحانی استخدام کند و بعد به روحانیون در سطح مدارس به عنوان کارمند وزارت آموزش و پرورش یک مأموریت تبلیغی و دینی بسپارد، را به عنوان معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گذشته عرض می‌کنم که کاملا حوزه‌های علمیه و مدارس را می‌شناسم. اعلام خطر می‌کنم که این کار به عنوان یک بدعت خطرناک باعث دین‌گریزی جوانان جامعه خواهد شد و از سوی دیگر اعتبار، ارزش و شأنیت روحانیت هم در مدارس از بین خواهد رفت.

عبادی در پایان تأکید کرد: با تصمیمات غلط، ناپخته و هیجانی و اجرای طرح‌های اینچنین، یک نوع نفرت و آشفتگی را در آموزش و پرورش دامن نزنیم و از سوی دیگر هم به حوزه‌های علمیه لطمه وارد نشود که به جای کار اصلی خودشان، کار وزارت آموزش و پرورش را انجام می‌دهند. واقعا باید به حوزه‌های علمیه و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش هشدار داد که این تصمیم بسیار خطرناک خواهد بود و عواقب بسیار وخیمی در تعلیم و تربیت و همچنین مسائل دینی و حوزوی خواهد داشت.

بدون نظر

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

خروج از نسخه موبایل