عبادی: استخدام روحانیان در مدارس، تکرار تجربه قرون وسطی در ایران است

0
78

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه این بدعت بسیار خطرناکی است که آموزش و پرورش را به دست روحانیون و حوزه‌های علمیه بسپاریم، گفت: من فکر می‌کنم آقایان چون در جامعه و در ارتباط با مردم ناموفق بوده‌اند، حالا می‌خواهند این آزمایش را به محیط مدارس بیاورند و در مدرسه تجربه کنند؛ و با همین تجربه تلخ و ناموفق‌شان مجددا زمینه بیزاری و انزجار از دین را میان نوجوانان و جوانان فراهم بیاورند. ما چهل سال در جمهوری اسلامی تجارب تلخ و شیرین زیاد داشته‌ایم؛ از جمله اینکه تجربه روحانیت در تبلیغ دین برای جامعه موفق نبود و به ویژه در نوجوانان و جوانان به جای گرایش به دین، دین‌گریزی افزایش پیدا کرد.

رحیم عبادی در واکنش به اعلام خبر استخدام ۲۵ هزار طلبه در آموزش و پرورش، اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش در دیدار با مراجع عظام تقلید به دو نکته خیلی کلیدی اشاره کرده که به نظر من قابل تأمل و بررسی است. نکته اول کمبود معلم و راه‌های تأمین این کمبود و نکته دوم استخدام ۲۵ هزار طلبه در وزارت آموزش و پرورش است.

وی گفت: به نظر چیزی که مهمتر بود اینکه در این مطلب اعلام شده ما ۲۵ هزار نفر طلبه در آموزش و پرورش استخدام کرده‌ایم. این نکته خیلی پر ابهامی است؛ در شرایطی که آموزش و پرورش به شدت نیاز به معلم دارد، استخدام ۲۵ هزار طلبه چه اولویتی دارد؟! مگر وزارت آموزش و پرورش اداره کاریابی است که طلاب را جذب کند؟! طی این سال‌ها دفتر همکاری حوزه و آموزش و پرورش طرحی به نام «امین» تدوین کرده و در حال اجرا هستند. بر اساس این طرح بنا است آموزش و پرورش به ازای هر مدرسه یک روحانی استخدام کند؛ تا الآن ۲۵ هزار نفر استخدام کرده و آن طوری که در برنامه‌ها اعلام کرده‌اند قصد دارند این عدد را به ۱۰۰ هزار نفر برسانند. یعنی با شعار «هر مدرسه یک روحانی» می‌خواهند این کار را در آموزش و پرورش گسترش بدهند.

عبادی افزود: اگر هدف ما تبلیغ و ترویج دین است، چه لزومی دارد در آموزش و پرورش روحانی استخدام کنیم؟! متأسفانه مدتی است رویکرد بسیار بدی در آموزش و پرورش اتخاذ شده و آموزش و پرورش را یک نهاد ایدئولوژیک تلقی کرده‌اند و فکر می‌کنند آموزش و پرورش بخش عقیدتی و سیاسی حکومت جمهوری اسلامی است. در صورتی که این تفکر اشتباه است که ما این گونه فضای تعلیم و تربیتی که فضای با نشاط، پژوهش، آموزش، نوآوری و شکوفایی دانش‌آموزان همراه هست را به محیطی مثل مسجد تبدیل و سعی کنیم تجارب حوزوی را به آنجا منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه تجربه تلخی در تاریخ داشته‌ایم، تصریح کرد: در دوران قرون وسطی، وقتی که مسیحیت بر اروپا حاکم شده بود، همین تجربه تلخ را اجرا کردند و روحانیون را به عنوان مبلغان دینی در مدارس استخدام کردند و بر سر دین و ملت آن آمد که همه ما در تاریخ قرون وسطی خوانده‌ایم. این یک تصمیم قرون وسطایی است که یک تجربه تاریخی را مجددا در ایران تکرار کنیم و آموزش و پرورش را جولانگاه مسائل عقیدتی کنیم؛ در شرایطی که کار آموزش و پرورش کاملا متفاوت است. به علاوه، نقد اساسی که وجود دارد این است که طلاب دینی و حوزه‌های علمیه ما اگر می‌خواهند تبلیغ دین کنند، جامعه و مردم در اختیارشان هست.

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان افزود: من فکر می‌کنم آقایان چون در جامعه و در ارتباط با مردم ناموفق بوده‌اند، حالا می‌خواهند این آزمایش را به محیط مدارس بیاورند و در مدرسه تجربه کنند؛ و با همین تجربه تلخ و ناموفق‌شان مجددا زمینه بیزاری و انزجار از دین را میان نوجوانان و جوانان فراهم بیاورند. ما ۴۰ سال در جمهوری اسلامی تجارب تلخ و شیرین زیاد داشته‌ایم؛ از جمله اینکه تجربه روحانیت در تبلیغ دین برای جامعه موفق نبود و به ویژه در نوجوانان و جوانان به جای گرایش به دین، دین‌گریزی افزایش پیدا کرد.

وی یادآور شد: این رویکردی که وزارت آموزش و پرورش اتخاذ کرده که به جای معلم روحانی استخدام کند و بعد به روحانیون در سطح مدارس به عنوان کارمند وزارت آموزش و پرورش یک مأموریت تبلیغی و دینی بسپارد، را به عنوان معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گذشته عرض می‌کنم که کاملا حوزه‌های علمیه و مدارس را می‌شناسم. اعلام خطر می‌کنم که این کار به عنوان یک بدعت خطرناک باعث دین‌گریزی جوانان جامعه خواهد شد و از سوی دیگر اعتبار، ارزش و شأنیت روحانیت هم در مدارس از بین خواهد رفت.

عبادی در پایان تأکید کرد: با تصمیمات غلط، ناپخته و هیجانی و اجرای طرح‌های اینچنین، یک نوع نفرت و آشفتگی را در آموزش و پرورش دامن نزنیم و از سوی دیگر هم به حوزه‌های علمیه لطمه وارد نشود که به جای کار اصلی خودشان، کار وزارت آموزش و پرورش را انجام می‌دهند. واقعا باید به حوزه‌های علمیه و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش هشدار داد که این تصمیم بسیار خطرناک خواهد بود و عواقب بسیار وخیمی در تعلیم و تربیت و همچنین مسائل دینی و حوزوی خواهد داشت.

استقرار موشک «بالستیک قاره‌پیمای جدید» در جنوب مسکو
معاون وزارت خارجه رژیم: رییسی را در روسیه عالی تحویل گرفتند

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!