آتنا دائمی: سپیده فرهان توسط جمهوری اسلامی کشته شد

0
202

پیکر بی‌جان سپیده فرهان (فرح‌آبادی)، زندانی سیاسی سابق، از معترضان دی‌ماه ۹۶ ایران، روز جمعه ۱۹ خرداد در منزل شخصی‌اش در کرج پیدا شد. به گفته سعید سیفی جهان، زندانی سیاسی سابق، هنگامی که پیکر بی‌جان سپیده فرهان کشف شد، هیچ نشانه‌ای از خودکشی وجود نداشت و از بینی و دهان او خون جاری شده بود.

آتنا دائمی، زندانی سیاسی سابق، در این خصوص در توییترش نوشته: «از زندان آزاد شدم با او صحبت کردم، خاطراتمان را مرور کردیم…گفت از ایران رفته و در ترکیه است، گفت وقتی در ترکیه بود پدر عزیزش را از دست داده، زندگی و کار بسیار سختی در ترکیه داشت، افسرده شده بود یک بار گفت قصد دارد به ایران بازگردد، او را منصرف کردم اما گویا حدود سه ماه پیش بیخبر به ایران بازگشته بود و دیروز کشته شد». خانم دائمی در ادامه نوشته است: «میگویم کشته شد چون در ایران تحت اشغال جمهوری اسلامی حتی تصادف، خودکشی و مرگ بر اثر بیماری هم سیاسی‌ست و جمهوری اسلامی مسئول آن».

سپیده فرهان ۹ دی ۹۶ به همراه عده دیگر از دوستانش در جریان اعتراضات مقابل دانشگاه تهران شرکت کرد و همان روز توسط پاسداران ولایت به شدت مورد ضرب‌ وشتم قرار گرفت. چند روز بعد، در تاریخ ۱۲ دی ماه هنگامی که برای چندمین بار در اعتراضات شرکت کرده بود، به همراه چند تن از دوستانش بازداشت و به بازداشتگاه «دفتر پیگیری»، یکی از ساختمان‌های معروف وزارت اطلاعات در نزدیکی چهار راه ولی‌عصر تهران منتقل شد. او نهایتا پس از بازجویی در دفتر پیگیری، با چشم‌بند و دستبند به زندان اوین مننقل شد.

سپیده فرهان در بازداشت اولیه خود جمعا ۲۱ روز در سلول انفرادی سپری کرد و در نهایت توسط بازپرسی شعبه هفت اوین با «شاه‌محمدی» تفهیم اتهام شد. وی ۲۸ بهمن ۹۶ با قرار وثیقه موقتا تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده مسئولیت رسیدگی به اتهام‌های مطرح‌شده علیه سپیده را به عهده داشت و او به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «اخلال در نظم عمومی» به شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

بعدها به سپیده فرهان گفته شد اشتباهی تایپی در برگه صدور حکم وجود داشته و حکم پنج سال زندان او به اتهام «اجتماع و تبانی» به دو سال کاهش پیدا کرد و از اتهام «اخلال در نظم عمومی» هم تبرئه شد.

نهایتا دی ماه ۹۸ خانم فرهان جهت گذراندن محکومیت خود به زندان اوین برده شد. این زندانی سیاسی سابق پس تحمل یک سال و نیم حبس در زندان‌های اوین و قرچک ورامین، تیر ماه ۲۷۰۰ با مرخصی متصل به آزادی به صورت کامل آزاد شد.

ضرب و شتم نیروی اورژانس تهران به دلیل آمبولانس بدون پلاک
انتشار گزارشی از شکنجه های جسمی کودکان در مرکزی با مربیان طلبه

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!