جستجوی گوگل برای کاربران ایرانی محدود شد

0
49

گزارش‌ها از ایران حاکی است که از روز ۲۱ تیرماه، دسترسی کاربران اینترنت به دو موتور جست‌وجوی پرکاربرد بینگ و گوگل محدود شده است و در حالت «قفل کودک» قرار گرفته که به‌معنای تشدید محدودیت‌ها در روند گردش اطلاعات در کشور است.

به گفته کاربران اینترنت در ایران، از روز گذشته نتایج جست‌وجو در گوگل با نتایج فیلتر‌شده و محدود روبه‌رو می‌شود. دلیل آن نیز فعال‌سازی خودکار حالت جست‌وجوی ایمن (Safe Search) روی شبکه اپراتورها از جمله همراه اول و ایرانسل عنوان شده است.

کارشناسان می‌گویند بعید است این اقدام از سوی اپراتورها یا همان شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت صورت گرفته باشد و احتمالا «توسط لایه‌های بالاتر» در وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی اجرا شده است.

حالت جست‌وجوی ایمن یا قفل کودک در سایر کشورها عموما برای افراد زیر ۱۸ سال و در مدارس اجرا می‌شود، حال آن‌که برای عموم کاربران اینترنت در ایران این حالت از روز ۲۱ تیرماه به‌طور خودکار و بدون اطلاع قبلی فعال شده و قابل تغییر هم نیست.

در همین زمینه، یک فعال حوزه «فناوری ارتباطات» در توئیتی ضمن گزارش وضعیت پیش‌آمده برای عموم کاربران در ایران نوشت که «با این دستکاری، شما با هر سن و سالی فقط به محتوایی در گوگل دسترسی دارید که یک کودک دسترسی دارد».

جیک سالیوان: رژیم حاکم بر ایران برای جنگ علیه اوکراین، پهپاد به روسیه می‌فرستد
قرار بازداشت یک‌ماهه برای مادران پژمان قلی‌پور و نوید بهبودی

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!