محسن رضایی و صولت مرتضوی از ترکیب تیم اقتصادی رئیسی برکنار شدند

0

محمد مخبر، مصوبه مربوط به حذف معاونان اجرایی و اقتصادی رئیس جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصاد دولت را ابلاغ کرد.

به گزارش ایرنا، هیأت وزیران در جلسه هفتم فروردین ماه امسال، به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی رژیم اسلامی حاکم بر ایران مصوب کرد «معاونان اجرایی و اقتصادی رئیس جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصاد دولت موضوع بند (۱) ماده (۶) اصلاحی آیین نامه داخلی هیأت دولت حذف شوند».

این مصوبه یکشنبه (چهارم اردیبهشت) از سوی «محمد مخبر» معاون اول رئیسی ابلاغ و اجرایی شد. بر این اساس محسن رضایی معاون اقتصادی و صولت مرتضوی معاون اجرائی رئیس جمهوری از از ترکیب کمیسیون اقتصاد دولت خارج شدند.

محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، همواره شیفته پول‌پاشی تحت عنوان یارانه نقدی میان مردم بوده است. رویای توزیع یارانه‌ نقدی ۴۵۰ هزار تومانی برای مردم، خوابی بود که نتوانست در بدنه دولت سیزدهم آن را تعبیر کند. اواخر پاییز سال گذشته، رضایی خیز دیگری برای رسیدن به هدفش برای توزیع پول و کوپن خرید کالا، میان مردم برداشت که آن هم به شکست منتهی شد. او گفته بود یارانه نقدی هر فرد دو برابر می‌شود و هر خانواده علاوه بر یارانه نقدی خود، بن خرید کالا دریافت خواهد کرد. سیاستی که در همان بدنه دولت مخالفان جدی خود را داشت.

زمانی که رضایی از افزایش دو برابری یارانه نقدی از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ ملایی، خبر داد، با واکنش وزیر اقتصاد و رئیس دولت رژیم روبرو شد. موضوعی که ابراهیم رئیسی آن را در حیطه وظایف مخبر، معاون اول خود خواند. وزیر اقتصاد نیز به تکذیب گفته‌های رضایی پرداخت و پس از آن معاون اقتصادی رئیس جمهوری، برای مدتی در سکوت خبری فرو رفت.

این اختلاف‌ها تنها محدود به سیاست‌های یارانه‌ای نبود و دامنه آن فراتر از اینها بود. از اختلاف نظر بر سر عزل و نصب مدیران میانی در وزارتخانه‌های کلیدی همچون وزارت نفت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته تا سیاست‌های مربوط به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت بنزین.

پس از انتشار لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ملایی، وقتی مسئولان دولت هر کدام به رای خود در مورد موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صحبت می‌کردند، سایت خبری جهان‌نیوز، رسانه نزدیک به زاکانی خطاب به اظهارنظرهای محسن رضایی در مورد سیاست‌های اقتصادی دولت نوشت: «مدیر و محور برنامه‌های اقتصادی دولت شخص معاون اول است.» این سایت خبری اصولگرا، همان موضوعی را گوشزد کرد که از نخستین روزهای انتصاب محسن رضایی در سمت معاون اقتصادی و محمد مخبر به عنوان معاون اول، انتظار آن می‌رفت؛ اختلاف در تصمیم‌گیری میان حلقه اصلی کابینه.

دی ماه سال گذشته، مهدی آیتی، نماینده ادوار مجلس رژیم با اشاره به ترکیب تیم اقتصادی رئیسی و قرار گرفتن محمد مخبر و محسن رضایی در کنار هم، گفته بود: «آقای رضایی خودش را بسیار بالاتر از آقای مخبر می‌داند. او شاید هم این احساس را دارد که به عنوان معاون اقتصادی باید تصمیم نهایی را بگیرد و حرف آخر را بزند در حالی‌که آقای مخبر یک اختیاراتی دارد که او ندارد. به نظر می‌آید آقای رضایی حالت مشاور و تشریفاتی پیدا کرده تا معاون اقتصادی. مشخص است این عوامل در کنار یکدیگر باعث می‌شود طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی به نتیجه نرسد.»

بدون نظر

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

Exit mobile version