احضار امیر عبداللهیان به مسکو

0
48

به گزارش خبرگزاری کنگره ملی ایرانیان، یک روز پس از آنکه دولت آمریکا تهدید کرد در صورت کوتاه نیامدن روسیه از خواسته‌هایش، روند مذاکرات برجام بدون روسیه پیش خواهد رفت، وزیر خارجه رژیم اسلامی حاکم بر ایران به مسکو احضار شد.

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه رژیم روز دوشنبه (۲۳ اسفند) در آخرین نشست مطبوعاتی سال، بار دیگر انگشت اتهام را به سوی واشنگتن گرفت و گفت: «اکنون در نقطه اعلام توافق قرار نداریم. برخی مسائل کلیدی و محدود باقی مانده که باید در واشنگتن تصمیمات مربوط به آن اتخاذ شود».

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط گفته‌های مقامات آمریکایی در مورد احتمال ادامه مذاکرات بدون حضور روسیه گفت: «آمریکا خود عضو برجام نیست که بخواهد درباره برجام، چگونگی برجام و اعضای برجام تصمیم بگیرد. بهتر است اول عضو متعهد برجام شود و بعد در خصوص اعضای دیگر صحبت کند.»

خطیب زاده با اشاره به گفته‌ها درمورد “بن‌بست یا اتمام مذاکرات”، بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌های خود را “یک تنفس و توقف کوتاه” نامید. او با اشاره به اینکه “پیش‌بینی می‌کند این توقف طولانی نخواهد بود”، گفت: «ما این آمادگی را داریم که اگر همین امروز آمریکا به مباحث باقی مانده در این مذاکرات پاسخ دهد، فردا به وین برگردیم.»

سعید خطیب‌زاده روز شنبه (۲۱ اسفند) با اشاره به شرط روسیه در جریان مذاکرات احیای برجام، گفت که «هر کشور می‌تواند درخواستی را مطرح کند و این درخواست‌ها همه در کمیسیون مشترک در وین بررسی می‌شود.»

بریتانیا، فرانسه و آلمان نسبت به “سوءاستفاده از برجام” هشدار دادند. این سه کشور خطاب به طرف‌های مذاکرات احیای برجام نوشتند: «هیچ کشوری نباید در صدد سوءاستفاده از برجام برآید، برای دریافت تضمین‌هایی که ارتباطی با برجام ندارند.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «این حرکت خطر شکست برجام را به همراه دارد و مردم ایران را از لغو تحریم‌ها و جامعه بین‌المللی را از اطمینان لازم در مورد برنامه اتمی ایران محروم می‌کند.»

برخی کارشناسان، درخواست روسیه را “جدی‌ترین مانع” در مسیر دستیابی به توافق برای احیای برجام دانسته‌اند.

اما روسیه در بیانیه ای مشکل تاخیر و تعویق در مذاکرات را بر گردن موارد اختلاف میان آمریکا و ایران انداخته و می‌گوید که « متن توافق هنوز در مورد مسائل باقی مانده بین ایالات متحده و ایران در حال تنظیم است و شماری از مذاکره‌کنندگان باید تصمیمات سیاسی درباره تأیید متن نهایی توافق اتخاذ کنند. با اینحال مذاکرات به صورت عادی جریان دارد و هیچگونه تاخیر عمدی قابل ذکری در روند آن وجود ندارد.»

با این همه بیانیه تصریح می‌کند که “مسیر احیای مؤثر اجرای برجام در سایه احیای توازن بین عناصر هسته‌ای و اقتصادی توافق است به طوریکه در راستای منافع تمامی طرف‌ها باشد”، که شاید تاکید ضمنی بر خواست تازه مطرح‌شده مسکو در مذاکرات باشد.

توییتر دروغ پردازی سفارت روسیه در لندن درباره بیمارستان بمباران شده را مسدود کرد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس رژیم: منافع ما مهم است اما منافع روسیه هم مهم است

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!