ولایتی: نه در روسیه، نه در چین، کمونیسم وجود ندارد

0
122

علی‌اکبر ولایتی مشاور خامنه‌ای، مصاحبه‌ای دو ساعته با روزنامه کیهان انجام داده که محوریت آن سفر ابراهیم رئیسی به مسکو است.

ولایتی در این گفت‌وگو به نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرده و گفته در موضوع هسته‌ای «تابه‌حال روسیه هر کاری می‌توانسته انجام داده و بیش از این هم می‌تواند کمک کند بدین ترتیب که به‌عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل همواره در حمایت از ایران نقش اساسی داشته است».

ولایتی معتقد است «امروز در دنیا، نه در روسیه نه در چین، کمونیسم با آن زمینه‌ها[که سال‌ها قبل بوده] وجود ندارد» و بنا بر این روابط گسترده با روس و چین نقض شعار بنیادین انقلاب مبنی بر «نه شرقی، نه غربی» نیست.

به گفته ولایتی «شوروی بعد از فروپاشی کاملاً متفاوت از قبل شد. هرچند برخی مواقع ما را آزمودند و خواستند که مثل برخی دیگر رفتار کنند اما دیدند که جمهوری اسلامی دنبال رابطه‌ای برابر، دوسویه و بر اساس احترام متقابل است و به سمت ما متمایل شدند».

وزیر خارجه اسبق گفته «آمریکایی‌ها چون می‌خواهند مداخله کنند، کودتا کنند و ایران را به زانو دربیاورند نتوانسته‌اند صلاحیت و لیاقت رابطه‌ای مثل رابطه ایران با روسیه را به دست بیاورند».

از ولایتی که ۱۶ سال وزیر خارجه بوده انتظار می‌رود که لااقل قطعنامه‌های تحریمی ایران در شورای امنیت سازمان ملل که روس‌ها به آنها رای مثبت داده‌اند را فراموش نکند ولی انگار فراموش کرده؛ روس‌ها در حالی که می‌توانستند از حق وتوی خود به نفع ایران استفاده کنند ترجیح دادند که نه تنها قطعنامه‌ها را وتو نکنند بلکه به آنها رای مثبت هم بدهند.

با موافقت آمریکا و روسیه؛ اسرائیل و لبنان قرارداد انتقال گاز امضا کردند
نماینده تهران در مجلس رژیم: برای شبکه ملی اطلاعات از چین استفاده می کنیم

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!