برابری پاسپورت ایران با کنگو

0
96

شرکت مشاوره جهانی شهروندی و اقامت Henley & Partners گزارش فصلی خود از رتبه‌بندی پاسپورت‌ها در آغاز سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است.

شهروندان ژاپنی و سنگاپوری همانند سال‌های گذشته، مطلوب‌ترین گذرنامه را در اختیار دارند و می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۲ مقصد سفر کنند. ضعیف‌ترین پاسپورت نیز مانند سال‌های گذشته متعلق به افغانستان است و شهروندان این کشور فقط به ۲۶ کشور دسترسی بدون ویزا دارند.

اما بدترین پاسپورت‌ها به کشورهایی تعلق دارد که شهروندان آن‌ها حق دسترسی به کمتر از ۴۰ کشور را دارند؛ افغانستان با حق سفر بدون ویزا به ۲۶ مقصد در رتبه ۱۱۱ و انتهای این فهرست قرار گرفته و همانند سال‌های گذشته ضعیف‌ترین پاسپورت را دارد. گذرنامه عراق نیز رتبه ۱۱۰ این جدول را به‌دست آورده، ‌ درحالی‌که شهروندان آن امکان سفر بدون ویزا به ۲۸ مقصد را دارند.

اما گذرنامه ایران مشترک با کنگو با امتیاز سفر بدون ویزا به ۴۲ کشور جایگاه ۱۰۱ جدول رتبه‌بندی پاسپورت‌ها در ابتدای سال ۲۰۲۲ را به‌دست آورده‌ است. جایگاه کنونی ایران مشابه سال ۲۰۲۰ است. ایران در نیمه اول سال ۲۰۲۱ رتبه ۹۹ را داشت. هرچند در این سال‌ها تغییر چندانی در وضعیت دسترسی یا سفر با گذرنامه ایرانی به کشورهای بیشتر ایجاد نشده است.

در خاورمیانه، معتبرترین پاسپورت همچنان به امارات عربی متحده تعلق دارد. گذرنامه امارات با امتیاز سفر به ۱۷۵ کشور جایگاه پانزدهم جدول رتبه‌بندی ابتدای سال ۲۰۲۲ را به‌دست آورده است. امارات که در سال ۲۰۱۹ در جایگاه بیستم ایستاده بود، این پرش رتبه‌ای را مرهون سیاست آزادسازی مرزها برای کشورهای بیشتر است.

اخطار جدی MI5 برای نفوذ جاسوس چین در پارلمان بریتانیا
امام جمعه قم: برخی از حوزویان شعار جدایی دین از سیاست میدهند، این خواسته انگلیس خبیث است

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!