علی اکبر صالحی: تعیین سفرا با هماهنگی قاسم سلیمانی انجام میشد/داعش فقط ضمانت حاج قاسم را قبول داشت

1
62

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه سابق رژیم اسلامی حاکم بر ایران گفته که در دوره «بهار عربی»، وزارت خارجه نمی‌توانست به تنهایی موضوعات پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی را حل و فصل یا راهبری کند و با مشارکت سلیمانی کارها را پیش‌ می‌برد و سفرای رژیم در برخی کشورها نیز با هماهنگی قاسم سلیمانی تعیین می‌‌شدند.

صالحی در گفت‌وگویی که روز شنبه ۱۱ دی‌ماه در روزنامه خراسان منتشر شده، گفته است برای تعیین سفیر رژیم در کشورهایی لیبی و تونس باید با قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران هماهنگی صورت می‌گرفت و با همفکری آقای سلیمانی، پیمان جبلی، رئیس کنونی صداوسیما، سفیر رژیم در تونس در آن دوره شد و حسین اکبری، سفیر رژیم در لیبی شد. حسین اکبری اکنون رئیس ستاد مرکزی فلسطین است.

علی اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی رژیم ایران، گفته است در جریان سفرش به لیبی در سال ۹۰، دیده است که نیروی قدس سپاه پاسداران در جریان درگیری‌های داخلی لیبی به «انقلابیونی» که زخمی شده بودند، کمک کرده است و با کمک هلال احمر امکاناتی را ایجاد کرده بود.

بحث همکاری نیروهای نظامی رژیم حاکم بر ایران و جمعیت هلال احمر و استفاده پوششی نیروهای سپاه پاسداران از این نهاد غیرنظامی و امدادرسان سابقه‌دار است. فروردین سال ۹۸، سعید قاسمی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، گفت در دهه ۷۰، همراه با حسین الله‌کرم، تحت «پوشش» نیروهای هلال احمر به بوسنی رفته و در آن جا نیروهای مسلمان را آموزش نظامی داده است.

صالحی درباره مذاکرات محرمانه با دولت اوباما در عمان به روزنامه خراسان گفته «این مذاکرات را که پیش می‌بردیم با مشکلاتی در داخل روبرو بودم. یک بار رفتم پیش سردار سلیمانی و مکتوبات و گزارشاتی را که داشتیم ارائه کردم و گفتم شما بیایید در میدان و کمک کنید که دوستان این قدر اذیت نکنند. این مال زمانی بود که وزارت خارجه بودم. گفت من تلاش می‌کنم البته اواخر کار ما بود و نرسید ولی موافق و همراه بود که مسائل حل شود».

صالحی در زمان وزارت خارجه‌اش با اجازه مستقیم از خامنه‌ای پیرامون مساله هسته‌ای مذاکرات محرمانه‌ای با دولت اوباما در عمان برگزار می‌کرد که زمستان ۹۱ بود. او همواره گفته که این مذاکرات با مخالفت‌هایی در داخل همراه بوده که بعضا از احمدی‌نژاد هم نام برده است.

در بخش دیگری صالحی می گوید: این وضعیت برای من و سردار سلیمانی پیش نیامد که بگویم مثلا یک دیپلمات به آخر برسد تا ببینیم چه می شود. ما افتادیم در بحران یعنی بحران سوریه این طور نبود که بگوییم سیاسیون بروند و حل کنند. درگیری نظامی با سلاح نیمه سنگین و سنگین شروع شده بود و این جا دیگر دیپلماسی و مسائل سیاسی خیلی موثر نیست. بحران هایی که در منطقه اتفاق افتاد و سردار ورود کرد از این نوع بودند. با همه این ها همین داعش اگر می‌خواست نیروهایش جابه جا شوند می گفتند اگر ضمانت سردار سلیمانی باشد ما حاضریم نیروهای خود را از منطقه ای به منطقه دیگر ببریم. این خیلی مهم است. این شخص به قول عرب ها غدار نبود که از پشت خنجر بزند و جوانمرد بود. حتی دشمن هم این را می دانست و خیلی جالب است.

صالحی همچنین با اشاره به فعالیت‌های قاسم سلیمانی در عراق، به لزوم هماهنگی برای تعیین دیپلمات‌های رژیم در کشورهای مختلف اشاره کرده و گفته است: «اغلب کسانی که در عراق بعد از سقوط صدام مسئولیت گرفتند، قبلا با سردار [سلیمانی] رفاقت و تماس داشتند».

اعمال نفوذ سپاه قدس در دیپلماسی رژیم اسلامی حاکم بر ایران و تعیین سفرا در کشورهای مختلف پیش از گفت‌وگوی محمدجواد ظریف توسط اکبر هاشمی رفسنجانی نیز مطرح شده بود.

او در گفت‌وگویی با طرح این موضوع که «در عراق، سوریه، لبنان، افغانستان کسی نمی تواند سفیری را بدون موافقت سپاه قدس بگذارد»، گفته بود نقش سپاه قدس «وزارت خارجه را از اعمال مسئولیت خودش در حساس ترین نقاطی که به ما مربوط می شود محروم کرده است».

*صالحی از سال ۸۹ تا ۹۲ وزیر امور خارجه رژیم بود او از سال ۷۷ تا ۸۲ نماینده رژیم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و بین سال‌های ۸۶ تا ۸۸، معاونت دبیرکل سازمان همکاری اسلامی را بر عهده داشت. وی ۱۵ شهریور سال ۱۴۰۰ ملایی، بعنوان معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم منصوب شد.

خامنه ای هم به جشن کتلت مذگان پیوست
نفت ایران در برابر بنجل های چینی و چای نامرغوب سریلانکا

1 نظر

  1. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما تحریمهای امریکا باعث نابودی اقتصاد ایران شده است رژیم نمیتواند صادرات نفتی و غیر نفتی داشته باشد علاوه بر نفت هیچ کشوری میوه ایران را نمی خرد بیکاری جوانان به اوج رسیده وشغل دولتی یافت نمی شود کارگاهها و کارخانه ها ی صنعتی و کشاورزی یکی پس از دیگری در ایران ورشکست شده اند و کارفرماها کارگران خود را اخراج می کنند اگر حکومت خامنه ای ادامه پیدا کند کل ایران ویران خواهد شد رهبر و رئیس جمهور وزیران و مسئولان فقط به فکر جمع کردن پول هستند تا بتوانند بعد از خروج از ایران زندگی مرفهی داشته باشند خود خامنه ای در بیت شیطانی خودش پای منقلش نشسته و تریاک خالص می کشد و رفاه و معیشت مردم ایران برای او هیچ اهمیتی ندارد گرانی مواد غذایی بیداد می کند و اکثریت مردم ایران قادر به خرید گوشت نیستند و نان خشک و اب می خورند حکومت خامنه ای باید نابود شود و اسرائیل باید هرچه سریعتر این رژیم را سرنگون کند و همچنین مجاهدین خلق ایران تلاش می کنند تا بعد از براندازی حکومت جمهوری اسلامی قدرت را بدست بگیرند که نباید به انها این اجازه داده شودچون انها هم مانند اخوندها جنایتکار هستند و دارای افکار قرون وسطایی هستند و زنان این گروهک با حجاب هستند که نباید در ایران اینده هیچ زنی روسری و چادر داشته باشد سازمان مجاهدین خلق مسئول قتل عام ۱۷۰۰۰ ایرانی مظلوم هستند و اگر در ایران رفراندوم برگزار شود مردم ایران به شاهزاده رضا پهلوی رای خواهند داد و او پادشاه ایران نوین خواهد شد مردم ایران مجاهدین خلق و مسعود و مریم رجوی را به رسمیت نمی شناسند مرگ بر خامنه ای و رئیسی وهمه آخوندها و سپاه تروریست پاسداران که مسئول ویرانی اقتصاد ایران و افزایش درد و رنج مردم ایران هستند

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!