سعید حجاریان: “جمهوری اسلامی” به “جمهوری اسلاوی” (مستعمره روسیه) تبدیل شده

0
64

سعید حجاریان از تئوریسن های جریان اصلاح طلب در گفتگو با انصاف نیوز گفته است: ظریف دقیق گفته که واقعا ما در سوریه،‌ نیروی زمینی روسیه بودیم. می‌خواهم بگویم ما به‌جای «جمهوری اسلامی» کم کم به «جمهوری اسلاوی» تبدیل شده‌ایم.»

نکات جالب توجه این گفتگو را در زیر بخوانید؛

گویا فعالان سیاسی که به تغییر باور داشتند، پس از انتخابات ۱۴۰۰ انگار دیگر نیستند یا نمی‌خواهند نظری دهند.
▫️مردم در عذابند؛ از ناکارآمدی و انباشت بحران‌ها. نمی‌شود آن‌ها را فراموش کرد اما این دولت رویه خاصی دارد و گارد بسته‌ای دارد و به‌نظر نمی‌آید صدای اصلاحی را بشنود و کمکی بپذیرد؛ حتی از غیرسیاسی‌هایِ بهبودخواه.

درباره فعالیت سیاسی هم باید گفت که مسیر دشوار و پرهزینه است. به‌هر حال هنوز عده‌ای از بچه‌ها درگیر دادگاه و زندان هستند مثلاً یکی از آن‌ها به تعداد شماره‌های مجله‌ای که منتشر کرده، بازپرسی رفته این یعنی نقد و تحلیل و سیاست‌ورزی با مشکل جدی روبه‌رو است.

فکر نمی‌کنید که فعلا فشارها کم‌تر است و بعد از یک‌سال چون احتمالا نمی‌توانند شعارهای‌شان را محقق کنند، واکنش تندتری نشان دهند؟
▫️بستگی به جامعه دارد. ممکن است جامعه متشنج شود و مردم دوباره به خیابان بیایند. ترکیب استان‌داران را ببینید! بیشتر نظامی‌اند؛ گویی برای درگیری آماده می‌شوند، برای مواجهه با وقایع غیرمترقبه. منتظرند خبری بشود… می‌ترسند. برخلاف شما که می‌گویید ممکن است فعلا فضا باز بماند، معتقدم در حوزه‌های خبری اتفاقا ممکن است بسته‌تر شود.

جنس اعتراضات ۷۸، با ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ خیلی باهم متفاوتند، فکر می‌کنید اعتراض بعدی چه جنس و شکلی داشته باشد؟
▫️جنسی شبیه به بعد از ماجرای بنزینی سال ۹۸. این‌ها می‌خواهند یارانه‌های پنهان را کم کنند یا بردارند. از طرفی، امسال به اندازه‌ی خود بودجه، کسری بودجه داریم. و این یعنی، تورم بیشتر. اگر یارانه‌های حامل‌های انرژی را بردارند، یارانه‌های خورد و خوراک و آب را حذف کنند، خواهید دید که چقدر تورم بالا خواهد رفت؛ مردم چگونه باید زندگی کنند؟!

امکان دارد اینها بتوانند با غربی‌ها به توافق برسند؟
مجبورند. اگر از من بپرسید، می‌گویم راهی جز توافق نیست.

بدنه‌شان دچار سرخوردگی نمی‌شوند؟
نه! بالاخره توجیه می‌کنند. توجیه کردن را از همین حالا آغاز کرده‌اند. وقتی اوضاع بیخ‌دار شود، چاره‌ای نمی‌ماند.[مثلا] وزیر خارجه رفته برای پنج میلیارد دلار نزد کره‌ای؛ پنج میلیارد دلار چیست مقابل میلیاردها دلاری که ما نیاز داریم. تازه گفته سریال کره‌ای را پخش نمی‌کنیم. کم‌کم که با واقعیات زمینی مواجه شوند، دیدشان عینی می‌شود. اینها در عالم هپروت بودند، مجبورند به زمین بیایند. این جریان که یکپارچه کشور را قبضه کرده خیلی به روحانی فحش داده . کم‌کم خواهند گفت که «بابا! صدرحمت به روحانی». احمدی نژاد میلیاردها پول داشت و مشکلات را با پول پوشاند و زیاد به چشم نیامد. ولی توجه کنید، رئیسی پولی برای پوشاندن ندارد. همه‌ی مشکلات بیرون خواهد زد.

فکر می‌کنید برنامه هسته‌ای به کدام سمت برود؟ الان نگرانی‌هایی وجود دارد –چه نزد خارجی‌ها و چه برخی ایرانیان- که شاید واقعا جمهوری اسلامی به سمت بمب می‌رود. بعضی هم البته امیدشان این است!
▫️من بعید می‌دانم. چون بمب تکنولوژی خاصی دارد؛ ما نمی‌توانیم آن تکنولوژی را داشته باشیم. هرکسی هم دارد، از جایی گرفته. آمریکایی‌ها پس از شکست آلمان‌ها از آن‌ها گرفتند. روس‌ها از آمریکایی‌ها دزدیدند، اسراییل از آمریکا گرفت. پاکستان از بلژیک گرفت و کمی هم چین کمک کرد، هند هم از روسیه گرفت و کره شمالی هم دست به دامن چین شد. یک کشور هسته‌ای باید دست تو را بگیرد و داخل باشگاه هسته‌ای‌ها ببرد؛ یعنی باید کارت دعوت داشته باشید. حالا چه کسی قرار است ما را دعوت کند؟ روسیه حاضر است ما را دعوت کند؟!

قاعدتا چون دم گوش روسیه هستیم، به ضرر خودش خواهد بود.
▫️چین حاضر است؟! چین هم نمی‌کند. پاکستان یا هند می‌کنند؟! بعید می‌دانم.

ولی برخی معتقدند که «روسیه در نظام ما نفوذ کرده و حامیانی دارد». شما چنین برداشتی دارید؟ به هرحال چین پس از آمدن رئیسی به ما واکسن داده یا روسیه و چین کمک کردند که به شانگهای بپیوندیم.
▫️روسیه و چین، هر دو از امریکا می‌ترسند. از تحریم می‌ترسند و اگر امریکا بخواهد تحریم کند، هردو زمین می‌خورند. ما از نظر اقتصادی برای آن‌ها به صرفه نیستیم و تا امریکا چراغ سبز ندهد جلو نمی‌آیند. حال ممکن است در دریای مازندران چیزی به ما بدهند و چینی‌ها زیر جلکی نفتی هم از ما ببرند، اما با ما مراوده جدی نمی‌کنند.

یعنی نفوذ هم ندارند؟
▫️نفوذ دارند. من بعد از دعوای میدان و دیپلماسی[در فایل ظریف]، توییتی کردم که خیلی جنجال کرد. سوال کردم «در سوریه ما نیروی زمینی روسیه بودیم یا روسیه نیروی هوایی ما بود؟». به‌عنوان سوال مطرحش کردم. خیلی هم به من تاختند. ظریف دقیق گفته که واقعا ما در سوریه،‌ نیروی زمینی روسیه بودیم. می‌خواهم بگویم ما به‌جای «جمهوری اسلامی» کم کم به «جمهوری اسلاوی» تبدیل شده‌ایم.»

به‌ دلیل مخالفت پوتین، رژیم اسلامی حاکم بر ایران «حق برداشت گاز از خزر ندارد»
وزیر نفت دولت سیزدهم هشدار داد؛ ایران به وارد کننده نفت و گاز تبدیل خواهد شد

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!