ورود رسمی سپاه‬ پاسداران به مدیریت شهری پایتخت

0

رویکرد شهردار جدید تهران برای مقابله با معضلات و پدیده اجتماعی، سپردن امور به سپاه پاسداران و افزایش دامنه ی حضور آنها در محلات پایتخت می باشد.

اخیرا، علیرضا زاکانی، شهردار تهران از برپایی پنج قرارگاه‌ در شهر تهران خبر داد که یکی از آن‌ها قرار است «قرارگاه اجتماعی» باشد. او ضمن نام بردن از مسائل اجتماعی چون کار کودکان و زباله‌گردی، طلاق به حضور کلونی معتادان در جنوب شهر اشاره کرد و برای از میان رفتن آن‌ها از واژگانی مانند «همکاری در جمع‌آوری» و «پاک‌کردن لکه ننگ» استفاده کرده بود.

پیشتر، زاکانی در ملاقاتی با حسین اشتری، فرمانده نیروی سرکوبگر انتظامی رژیم گفته بود: «مساله معتادان متجاهر و کودکان کار هر چند مستقیماً به شهرداری ارتباطی پیدا نمی‌کند اما شهرداری باید سهم خود را بپذیرد و با همکاری با ناجا و سایر نهادها چهره شهر را تغییر دهد.»

اکنون، امین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ابعاد دیگری از رویکرد جدید اجتماعی شهرداری را هویدا کرد: «سپاه، قرارگاه خاتم و قرارگاه‌های جهادی قرار است در محلات مستقر شوند.» به گفته توکلی‌زاده این نهادها قرار است در محلات نقش «کفالت اجتماعی» بر عهده گیرند. معاون شهردار تهران معتقد است که پنج نقطه بحرانی در شهر تهران هست که آزاردهنده است: «فرخزاد، خلازیر، اسلام آباد، خاک سفید و شوش و هرندی.» او تاکید داشت: «مسائل برطرف نشده و رو به ‌افزایش است.»

رئیس اورژانس اجتماعی ایران فروردین امسال اعلام کرد، تهران حدود چهارهزار کودک زباله‌گرد دارد. آماری که به نظر می‌رسد این روزها و همزمان با موج تازه مهاجرت‌ها افزایش پیدا کرده. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ نیز آمار معتادان متجاهر سطح شهر را ۲۰هزار نفر برشمرد.

زاکانی هم در تشریح عملکرد قرارگاه اجتماعی چندباری معتادان متجاهر را ۲۱هزار نفر اعلام کرد و اخیرا با اشاره به این‌که فعالیت‌های اجتماعی شهرداری در آستانه آغاز شدن است و «چهره شهر بعد از سالیان سال» تغییر می‌کند، گفت: «لکه‌هایی همچون معتادان متجاهر و کودکان کار که دامن شهر را در حوزه اجتماعی مخدوش کرده تغییر دهیم. ما به اینها و خانواده آنها به گونه‌ای خدمت می‌کنیم که آنها را بسازیم و به جامعه برگردانیم.»

*زاکانی که از ۱۵ سالگی به مدت ۶۲ ماه در جنگ ایران و عراق حضور داشته، جانشین اطلاعات و عملیات لشگر۲۷، فرمانده محور لشگر ۲۷ محمدرسول الله و رییس سازمان بسیج‌دانشجویی دانشگاه‌های ایران را در سوابق خود دارد.

بدون نظر

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

Exit mobile version