قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری رژیم اسلامی حاکم بر ایران و روسیه نهایی می‌شود

0

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه رژیم می‌گوید حدود شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از تفاهم‌نامه با شرکت گازپروم روسیه تبدیل به قرارداد شده، و مابقی تفاهم‌نامه‌ها به ارزش ۴۰ میلیارد دلار در یک ماه آینده به قرارداد تبدیل می‌شوند.

خبرگزاری صدا و سیمای رژیم روز چهارشنبه، ۱۱ آبان از قول مهدی صفری گزارش داد طرح ایران برای تجارت گاز با روسیه خرید گاز از این کشور و صدور گاز داخلی به کشورهای همسایه است.

اواخر تیرماه خبری در مورد امضای یک “تفاهم‌نامه همکاری راهبردی” میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه منتشر شد که ارزش آن حدود ۴۰ میلیارد دلار اعلام شده بود و ظاهرا همان تفاهم‌نامه‌ای است که صفری از تبدیل آن به قرار داد “در ماه آینده” سخن گفته است.

شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) ۲۸ تیرماه گزارش داد تفاهم‌نامه‌ای به صورت آنلاین به امضای محسن خجسته‌مهر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت رژیم و ویتالی مارکلوف، قائم مقام مدیرعامل شرکت گازپروم امضاء شده است.

این تفاهم‌نامه در روزی امضاء شده که ولادیمیر پوتین، در یکی از نخستین سفرهای خارجی خود پس از تجاوز روسیه به اوکراین وارد تهران شد. ظاهرا در جریان این سفر مذاکرات درباره خرید پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ نیز که مطابق شواهد روسیه از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده نهایی شده است.

سه روز پیش از سفر پوتین به تهران کاخ سفید در گزارشی اعلام کرد مقام‌های روسی در خرداد و تیرماه در فرودگاه کاشان از پهپادهای ساخت ایران بازدید کرده‌اند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه درباره بخشی از تفاهم‌هایی که به گفته او تا ماه آینده به توافق تبدیل می‌شوند گفته “قرار است شرکت‌های روسی در داخل خاک پاکستان خطوط لوله انتقال گاز را احداث کنند تا بدین صورت گاز از ایران به این کشور صادر شود”.

به این ترتیب ایران نقش واسطه انتقال گاز روسیه به پاکستان را بر عهده می‌گیرد. این در حالی است که جمهوری اسلامی سال‌ها تلاش کرده بود از طریق خط لوله صلح، گاز خود را به پاکستان و از آن طریق به هند ارسال کند.

صفری در توجیه همکاری‌های گازی با گازپروم گفته است: «سواپ گاز روسیه علاوه بر منافع اقتصادی و کاهش هزینه ترانزیت گاز از جنوب ایران به شمال برای تامین سوخت استان‌های شمالی، موجب افزایش همبستگی سیاسی بین کشورهای ایران، روسیه و کشورهای واسط شامل ترکمنستان و آذربایجان می‌شود، که رویکرد بسیار هوشمندانه‌ای است.»

بدون نظر

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

Exit mobile version