افزایش تورم اقلام خوراکی؛ بالارفتن احتمال تعطیلی فروشگاه‌های مواد غذایی

0
82

گزارش میدانی سایت «اقتصاد ۲۴» نشان می‌دهد که فقر و تورم افسارگسیخته در ایران باعث افت شدید خرید اقلام مورد نیاز مردم شده و احتمال تعطیلی برخی فروشگاه‌های مواد غذایی بالا گرفته است.

این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه منتشر شد، می‌افزاید گرانی کالا به ویژه مواد خوراکی به حدی رسیده که واحد‌های صنفی خرد و متوسط، مارکت‌ها و سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر خالی از مشتری شده است.

در حالی خرداد ماه امسال شاهد جهش تورمی بالایی بود، که تورم ماهانه از ۳.۵ درصد در اردیبهشت به بالای ۱۲ درصد در خرداد ماه رسیده است. تورم سالانه اقلام خوراکی تقریبا برای تمامی دهک‌های درآمدی در خرداد ماه یکسان به ثبت رسیده است، به گونه‌ای که تفاوت کم‌ترین و بیشترین تورم خوراکی در بین دهک حدود یک درصد است. افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها به ویژه اقلام خوراکی در برابر کاهش و یا ثبات درآمد‌ها باعث افزایش تعداد جمعیت به زیرخط فقر شده است.

سایت «اقتصاد ۲۴» نیز تصریح کرده که در گزارش مرکز آمار، هر کیلو برنج ایرانی درجه یک رشد ۱۹ درصدی در طول یک ماه تجربه کرده است، اما قیمت هر کیلو برنج ایرانی تا ۱۱۲ هزار تومان هم رسیده که به معنی ۲.۶ برابر شدن قیمت آن در طول یکسال است.

پور محمدی صاحب یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهر تهران به این سایت گفته است که گرانی سرسام‌آور مواد خوراکی و سایر اقلام مورد نیاز خانوار‌ها باعث رکود در فروشگاه‌ها شده و مردم کمتر برای خرید به فروشگاه می‌روند چراکه کاهش قدرت مالی اجازه خرید را به آن‌ها نمی‌دهد.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، از سمت خود برکنار شد
برکناری سرمربی تیم ملی فوتبال به دستور خامنه ای

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!