فروش مواد غذایی در ایران نصف شده است

0
53

به گفته رئیس فدراسیون صنایع غذایی در پی افزایش قیمت مواد غذایی اولیه به‌ویژه روغن در ایران، فروش محصولات صنایع غذایی در کشور نصف شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا در روز جمعه ششم خرداد، امیررضا ثابت‌پی در یک نشست خبری گفت که قیمت روغن در تعیین نرخ غذاهای آماده و سالادها حدود ۲۰ درصد تعیین‌کننده است و افزایش ۶.۵ برابری قیمت روغن بر قیمت نهایی غذاها تاثیر گذاشته است.

به گفته ثابت‌پی هم‌چنین افزایش ۴۰ درصدی قیمت مرغ، تخم مرغ و نان و شکل‌گیری کارزارهای نخریدن محصولات، فروش صنایع غذایی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش تقاضا و خرید مواد غذایی نه تنها در مکانیزم دستوری بازار ایران به کاهش قیمت منجر نمی‌شود، بلکه باید انتظار داشت با کاهش قابل ملاحظه تقاضا، به مرور برخی محصولات در بازار کمتر عرضه شده و همین امر به افزایش بیشتر قیمت‌ها بی‌انجامد.

اگر این موضوع را در کنار آمارهای پژوهشکده پولی و بانکی از شاخص رشد تولید صنعتی کشور در فروردین ماه سال جاری قرار دهیم، چشم‌انداز به مراتب سخت‌تری پیش رو قرار می‌گیرد. آمارهای این مرکز نشان می‌دهد در فروردین امسال، نرخ رشد تولید صنایع غذایی به عدد منفی ۲۶.۲ رسیده که براین اساس این بخش پس از صنایع خودرویی، بالاترین رشد منفی را در صنایع تولیدی داشته است.

در عین حال کاهش تولید صنایع غذایی در فروردین امسال با کاهش موجودی انبار این شرکت‌ها همراه بوده است. زمانی ‌که رشد منفی تولید با کاهش موجودی انبار همراه باشد، نشان می‌دهد در کنار کاهش تقاضا، مشکل در طرف عرضه نیز وجود دارد. این مسئله را می‌توان ناشی از تشدید مشکل تولیدکنندگان صنایع غذایی برای ادامه تولید و همچنین تامین مواد اولیه (از طریق واردات یا خرید داخلی) عنوان کرد.

افشای دیدار محرمانه مقامات دولت اوباما با جواد ظریف در سال ۲۰۱۸ در نیویورک
در ۱۰ روز، پنج هزار نوزاد در خیابان‌های ایران رها شدند

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!