پس از چین، هند نیز مسیر جایگزین ایران برای صادرات را انتخاب کرد

0
53

رسانه‌های هندی روز شنبه ۳ اردیبهشت (۲۳ آوریل) گزارش‌ داده‌اند که این کشور بدون استفاده از مسیر ایران و با نادیده گرفتن ”توافق چابهار” ده‌ها کانتینر از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی را از طریق گرجستان به روسیه ارسال کرده است.

هند در حالی این توافق را نادیده گرفته که به نوشته ایلنا، سران رژیم حاکم بر ایران انتظار داشتند که در پی تجاوز روسیه به اوکراین، مقدار ترانزیت کالا از مبدا هندوستان به روسیه از مسیر ایران افزایش یابد و در نتیجه، درآمدهای ترانزیتی و اشتغال ناشی از آن نیز رشد یابد.

یکی از دلایل مهم پیدا کردن مسیرهای جایگزین این است که ایران طی دو دهه گذشته خطوط آهن سراسری از چابهار به افغانستان و آسیای میانه تکمیل نکرده و بنادر آبی ایران و روسیه فاقد زیرساخت‌ها و کشتی‌های لازم برای پوشش تجارت دوجانبه هستند.

پیش‌ از این نیز از دسامبر ۲۰۲۰ ترانزیت کالا به قفقاز، ترکیه و اروپای شرقی را با دور زدن ایران، از مسیر ۹ هزار کیلومتری آسیای میانه – جمهوری آذربایجان – گرجستان – ترکیه به اروپای شرقی انجام داده است.

یافتن این مسیرهای جایگزین در حالی رخ داده است که مسئولان حکومت ایران با امضای سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین، توافق با هندی‌ها درباره توسعه بندر چابهار که از تحریم‌ها معاف است و موافقت با گسترش حضور چین در این منطقه، وعده گسترش همکاری‌های راهبردی با این کشورها داده بودند.

علاوه بر این دولت‌های هند و روسیه سال ۹۷ برای تسهیل و تسریع اجرای طرح ایجاد کریدور بین‌المللی شمال به جنوب از طریق ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

حزب الله لبنان خواستار ۲۵ میلیون دلار بودجه اضافی از دفتر خامنه ای شد
تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس: ناکارآمدی نظام سیاسی منشا آسیب های اجتماعی است/ روحانیت به جای ترویج اخلاقیات، به نظام سیاسی مشروعیت میدهد

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!