علیرغم سند ۲۵ ساله، چینی ها با رژیم اسلامی حاکم بر ایران معامله نمیکنند

0
102

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین روز چهارشنبه ۱۷ آذر (۸ دسامبر) در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت، رژیم اسلامی حاکم بر ایران در مذاکرات تجاری با طرف‌های چینی به خاطر تحریم‌ها در “موضع ناچاری” قرار گرفته است. او تاکید کرده، شرکت‌های معتبر چینی که در صحنه بین‌المللی فعال هستند و بیشترین تبالدلات تجاری را با آمریکا و اتحادیه اروپا انجام می‌دهند، با رژیم اسلامی حاکم بر ایران کار نمی‌کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت، رژیم اسلامی حاکم بر ایران تا حدود هفت تاهشت سال پیش شریک اول تجاری چین در منطقه خاورمیانه و آسیای غربی بوده است و بیشترین سرمایه‌گذاری را هم چینی‌ها در ایران می‌کردند. اما اکنون ایران جایگاه خود را از دست داده و کشورهایی مانند عربستان، امارات، کویت، عراق و قطر تولیدات سوختی بیشتری به چین می‌فروشند و محل امن‌تری برای سرمایه‌گذاری چین هستند.

محمود خاقانی، کارشناس بین‌الملل حوزه انرژی هم می‌گوید، چین علی‌رغم امضاء سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله با ایران تاکنون سرمایه‌گذاری عمده و چشمگیری در ایران نکرده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در عراق، امارات متحده عربی، عربستان، عمان، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی، جمهوری آذربایجان،و ترکیه داشته است. خاقانی تاکید می‌کند، آنچه برای چین مهم است رابطه با رژیم اسلامی حاکم بر ایران به منظور تامین امنیت انرژی مورد نیاز خود با قیمت ارزان است و بس. به گفته خاقانی، چین با نفت‌خام ارزان ایران موفق شده است ذخائر راهبردی قابل توجهی در کشورش ایجاد کند به طوری که اخیرا جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از چین خواسته است، برای کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، همگام با آمریکا بخشی از ذخائر راهبردی نفت‌خام خود را به بازار عرضه کنند.

بزرگ‌ترین محموله سوخت و سلاح سپاه پاسداران توسط نیروی دریایی آمریکا توقیف شد
انهدام ۷۵ درصد از توان نظامی سپاه پاسداران در سوریه توسط اسرائیل

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!