رواج خانه های اشتراکی در بین خانواده های ایرانی

0
46

محسن مسعودیان پژوهشگر و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری ایرانا از شیوه جدیدی زندگی ایرانیان به دلیل گرانی مسکن گفته است: انتخاب خانه‌های اشتراکی تنها نوعی اجبار است که افراد به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی ناچار از گزینش آن شده‌اند. پیشتر زندگی در یک خانه مشترک، فقط در میان مجردان و دانشجویان رواج داشت، اما در چند سال اخیر گرایش خانواده‌ها به چنین زیستی آن را به یک مساله نوپدید تبدیل کرده است.

ایرنا نوشت: این شیوه زیست قطعا تغییرات و تحولاتی در تعاملات اجتماعی و سبک زندگی آن ایجاد خواهد کرد. این خبرگزاری نوشت که با توجه به نرخ تورم سالانه اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران که در مهرماه ۱۴۰۰ رقمی در حدود ۴۵.۴ بود، طبیعتا اتخاذ چنین سبک از زندگی چندان دور از انتظار هم نباید باشد.

محسن مسعودیان اضافه کرد: زیست مشترک احساس راحت و آسایشی نمی‌تواند به همراه داشته باشد و «کژکارکردهای خانه‌های اشتراکی» بیشتر خواهد بود. علاوه بر این طبیعتا چنین شیوه زندگی برای خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند، مشکلات عدیده‌ای ایجاد خواهد کرد زیرا هر کودکی نیازمند آسایش و آرامش است و این حق هر انسان و هر کودکی است که فضایی متعلق به خود داشته باشد. شاید به تعبیری بتوان گفت تاثیرات این نوع شیوه زیست بر فرزندان بیش از دیگر اعضای خانواده باشد.

پیشتر سایت تجارت نیوز به نقل از یکی از مشاوران املاک منطقه نواب نوشت: «در یک سال گذشته تقاضا برای گرفتن خانه‌ اجاره‌ای با چند هم‌خانه افزایش داشته است. پولشان نمی‌رسد، دو یا سه نفری خانه می‌گیرند.»

مشاور املاکی دیگری می‌گوید: «تنها افراد مجرد نیستند که دنبال اجاره خانه به صورت مشترک هستند. مستاجر متاهل هم داشتیم که با یک خانواده دیگر خانه اجاره کردند.» او می‌گوید: «دو خانواده متاهل که با هم ۶ نفر می‌شدند. یک خانه ۷۰ متری را ۳۰۰ میلیون تومان رهن کردند.»

در حالی که در سال‌های اخیر قیمت اجاره خانه در ایران شدیدا افزایش یافته، دولت ابراهیم رئیسی قول داده سالی یک میلیون خانه بسازد؛ وعده ای که به عقیده کارشناسان عملی نیست.

سردار تروریست احمد وحیدی: دنیا بدون جمهوری اسلامی تیره و تار است
حسن نوروزی: یکی از آنها که به مردم شلیک کرده من بودم، ما کُشتیم

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!