۹ اندیشکده آمریکایی: رئیس جمهور بعدی آمریکا باید گزینه نظامی معتبری در مقابل رژیم ملاها داشته باشد

0
101

به گفته ائتلاف گسترده ای از اندیشکده های آمریکایی، رژیم اسلامی حاکم بر ایران بی سر و صدا به بخشی از برنامه هسته ای اش سرعت داده “تا جایی که رژیم اکنون می تواند ظرف چند روز اورانیوم با درجه تسلیحاتی کافی برای ساخت چندین سلاح هسته ای را تولید کند.” این گروه ها می گویند که رئیس جمهور بعدی آمریکا باید به سرعت گزینه های نظامی معتبری را برای جلوگیری از دستیابی رژیم ملاها به بمب هسته ای ایجاد کند.

با تمرکز جهان بر جنگ اسرائیل علیه حماس و انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا در سال ۲۰۲۴، تهران به طور پیوسته فعالیت های غنی سازی هسته ای خود را افزایش داده و احتمال رویارویی مستقیم در سال های آینده را افزایش داده است. این سازمان ها در خلاصه بیانیه جدیدشان هشدار می دهند که سیاست گذاران آمریکایی و برنده انتخابات امسال به زودی با یک نقطه تصمیم گیری که به طوربالقوه میتواند باعث تغییر چهره جهان شود، مواجه خواهد شد.

ائتلاف واندنبرگ و بنیاد دفاع از دموکراسی ها که دو اندیشکده برجسته متشکل از کارشناسان سیاست خارجی و مقامات دولتی سابق هستند، در بیانه پایانی جلسه سیاست گذاری خود نوشتند: که ایران از حواس پرتی دنیا استفاده کرده است تا سرعت پیشرفت برنامه هسته ایش را دوچندان کند و بیش از هر زمان دیگری به سلاح هسته ای نزدیک شده است. این تهدیدات مستلزم پاسخی جامع از سوی سیاستگذاران ایالات متحده است.

«فراخوان مشترک برای اقدام عملی» توسط ۹ اندیشکده و گروه سیاست خارجی دیگر، از جمله “سربازان در حال انجام وظیفه”، “اتحاد علیه ایران هسته ای”، “مسیحیان متحد حامی اسرائیل”، “اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران”، “پیشبرد آزادی آمریکایی” ، ” ائتلاف یهودیان جمهوری خواه” و “سازمان صهیونیست آمریکا” حمایت میشود که این نشان دهنده نگرانی فزاینده در میان بخش وسیعی از جامعه سیاست خارجی ایالات متحده در مورد تردید دولت آمریکا برای رویارویی با رژیم اسلامی حاکم بر ایران در زمانی که رژیم در حال پیشروی به سمت بمب هسته ای و دامن زدن به تروریسم در سراسر خاورمیانه است.

این سازمان ها نوشته اند: «پیشرفت برنامه هسته ای ایران همچنین طیف کامل فعالیت های بی ثبات کننده آن، بر نیاز فوری به یک استراتژی منسجم و جامع در پاسخ به این تهدیدها تاکید می کند. «دیگر نمی‌توانیم بگذاریم حواسمان را پرت کنند».

سیاست‌های دولت بایدن در قبال ایران مدت‌ها باعث ایجاد تنش با رهبران جمهوری‌خواه در کنگره بوده است. فروش غیرقانونی نفت ایران در دوران ریاست جمهوری جو بایدن به بیش از ۹۰ میلیارد دلار رسیده است و سایر اشکال رفع تحریم ها به تهران اجازه میدهد که به حدود ده میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده دسترسی داشته باشند.

به گفته گروه های مدافع، در صورتی که بایدن برای دومین بار پیروز شود، دولت او احتمالاً باید سیاست سختگیرانه تری را برای جلوگیری از حرکت تهران به سمت بمب هسته ای اتخاذ کند.

این گروه ها نوشته اند: «پیش بینی نتیجه انتخابات ۲۰۲۴ در هر طرف از خیابان پنسیلوانیا غیرممکن است؛ با این حال، آمریکایی ها از هر دو حزب سیاسی فرصت منحصر به فردی دارند و مسئولیت تدوین یک طرح جامع علیه دشمن اصلی آمریکا یعنی رژیم اسلامی حاکم بر ایران را به عهده دارند. ما باید دستور کاری برای رئیس جمهور آینده آمریکا تعیین کنیم که توسعه هسته ای رژیم ملاها را تعطیل کند، شبکه تروریستی-نیابتی آنها را هدف قرار دهد و بقای کشور اسرائیل را تضمین کند.

این گروه ها می گویند، هر سیاست جدیدی باید شامل متحد کردن کشورهای غربی برای تحریم فعالیت هسته ای تهران و اعمال مجدد یک سری اقدامات اقتصادی باشد که قبلا توسط سازمان ملل به عنوان بخشی از توافق هسته ای ۲۰۱۵ لغو شده بود.

بر اساس این گزارش، آمریکا همچنین باید برای مقابله با بدترین سناریو آماده باشد. این سناریو به معنای فراهم کردن منابع کافی برای پنتاگون برای اجرای سریع موارد احتمالی نظامی در صورت شکست در بازدارندگی است، از جمله حفاظت کافی از پرسنل، دارایی‌ها، پایگاه‌ها و سفارت‌خانه‌های ایالات متحده، و توانایی ارائه نیروی کافی برای ترغیب ایران به کاهش تنش پس از حمله احتمالی ایالات متحده.

ایالات متحده همچنین باید با کمپین نفوذ خارجی رژیم اسلامی حاکم بر ایران مقابله کند.

این گروه ها تاکید کردند: ” برای به حداکثر رساندن شفافیت و افشای فعالیت های رژیم، اطلاعات فعالیت های رژیم باید از طبقه بندی خارج شده و انتشار یابد ، این اطلاعات شامل برنامه‌ریزی، پشتیبانی و اجرای فعالیت‌های نیابتی، عملیات های پرچم دروغین احتمالی، عملیات اطلاعات نادرست، و غیره می‌شود. باید تمامی مقامات ایرانی که در تلاش‌های مداوم رژیم برای کشتن مخالفان ایرانی و مقامات فعلی و سابق آمریکایی دخیل بوده اند، محکوم محاکمه و معرفی شوند.

دولت ایالات متحده همچنین باید تمرکز بیشتری بر گروه های نیابتی تروریستی ایران از جمله حماس، حزب الله لبنان، حوثی های یمن، گروه های جهادی در عراق و سازمان های شبه نظامی در سوریه داشته باشد.

و علناً تأیید کند که سیاست ایالات متحده این است که رژیم را در قبال اقدامات نیروهای نیابتی تروریستی که رژیم آنها را آموزش، تجهیز و تأمین مالی می کند، پاسخگو بداند و یک طرح دقیق از جمله عملیات اطلاعاتی و اقدامات نظامی را اجرا کند تا به تهران نشان دهد که که چنین سیاستی را اجرا خواهد کرد.

معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اسرائیل: تمام تکنولوژی ساخت بمب اتم در اختیار رژیم اسلامی حاکم بر ایران هست و فقط مونتاژ آن باقی‌ مانده
ضارب پرزیدنت ترامپ، توماس کروکس از اعضای گروه چپگرای آنتیفا بود