حضور ۵۰۰۰ سرباز چینی در خاک ایران برای حفاظت از قرارداد ۲۵ ساله

1

طبق گزارش نشریه انگلیسی پترولیوم اکونومیست (Petroleum Economist) حدود ۵۰۰۰ پرسنل نظامی چینی برای محافظت از قرارداد ۲۸۰ میلیارد دلاری (۴۳۸۲ میلیارد ریالی) در حوزه نفت، گاز، و پتروشیمی، در خاک ایران مستقر شدند.

شراکت استراتژیک چین و رژیم حاکم بر ایران در حالی صورت می گیرد که هر دو کشور نسبت به ایالات متحده محتاطانه عمل می کنند. در حال حاضر چین در یک جنگ اقتصادی روز افزون با آمریکا به سر می برد و روابط رژیم ایران بر سر توافق بحث برانگیز هسته ای با دولت آمریکا عمیقا شکراب است.

بر اساس جزئیات قرارداد که فاز پایانی مذاکرات آن با دیدار محمدجواد ظریف با همتای چینی خود وانگ لی در اواخر آگوست انجام شد، چین یک سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد دلاری نیز در بخش حمل و نقل خواهد داشت.

لازم به ذکر است که قرارداد میان چین و رژیم حاکم بر ایران بسیار یادآور قرارداد اقتصادی کریدور بین چین و پاکستان است. قراردادی که طی آن چین میلیاردها دلار بر انرژی، حمل و نقل، و بخش های دیگر سرمایه گذاری کرد تا اقتصاد نوپای پاکستان را ارتقا ببخشد. (دنباله رو قراردادهای Belt and Road Initiative که روش چینی ها برای استعمار بیش از ۷۰ کشور دنیا بوده است).

طبق گزارش پترولیوم اکونومیست چین این پول را در دوره های دو تا پنج ساله در ایران سرمایه گذاری می کند و چینی ها پس از اولین پرداخت حق رد پروژه های جدید در حوزه ی انرژی را خواهند داشت. در حالی که قرارداد کلی ۲۵ ساله است.

بر اساس گفته های منبع ایرانی پترولیوم اکونومیست چین قصد دارد از نیروی کار ارزان در ایران برای ساخت کارخانه هایی استفاده کند که با طرح و سرپرستی کمپانی های سازنده ی بزرگ چینی در ایران شروع به کار می کنند. کارخانه هایی که ویژگی و کارکردی کاملا مشابه کارخانه های چینی دارند.

طبق این قرارداد استراتژیک، رژیم حاکم بر ایران اجازه ورود ۵۰۰۰ سرباز چینی را به خاک ایران برای حفاظت از سرمایه گذاری چینی ها داده است. چین نیز در مقابل، میزان واردات نفت خود از ایران را افزایش خواهد داد.

1 نظر

Comments are closed.

Exit mobile version