پیشتازی راستگرایان در انتخابات فرانسه

0
86

پس از فراخوان رئیس جمهور امانوئل مکرون برای برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام، رأی‌دهندگان فرانسوی در روزهای ۳۰ ژوئن و ۷ ژوئیه برای انتخاب اعضای جدید پارلمان به پای صندوق های رأی می‌روند.

پس از موفقیت حزب راست اجتماع ملی در انتخابات اروپا، امانوئل مکرون درخواست برگزاری انتخاب کرد و از مردم خواسته است «به افراط و تفریط نه بگویند».

با این حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب اجتماع ملی به رهبری جردن بردلا در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین حزب در پارلمان فرانسه است.

این رأی‌گیری برای انتخاب اعضای ۵۷۷ کرسی مجلس سفلای فرانسه یا مجلس ملی، که قوانین را وضع می‌کند، برگزار می‌شود. (مجلس علیا، سنا، را مقامات محلی و همچنین اعضای مجلس ملی انتخاب می‌کنند.)

در ۳۰ ژوئن، در تمامی ۵۷۷ حوزه انتخاباتی در سرزمین اصلی فرانسه و بخش‌ها و مناطق خارجی آن، رأی‌گیری برگزار خواهد شد. شهروندان فرانسوی مقیم خارج نیز می‌توانند رأی دهند. هر ناحیه یک نماینده مجلس را انتخاب می‌کند.

در ۷ ژوئیه، دور دوم انتخابات برای نامزدهایی برگزار می‌شود که بالاترین آرا را در دور اول کسب کرده‌اند. هر نامزدی که بیش از ۱۲.۵ درصد از آرا را در دور اول کسب کند، به دور دوم راه پیدا می‌کند که معمولا دو یا سه نامزد واجد این شرایط هستند.

یک حزب یا ائتلافی از احزاب برای داشتن اکثریت در پارلمان باید حداقل ۲۸۹ کرسی را به دست آورد.

مکرون از نتایج انتخابات پارلمان اروپا در اوایل ژوئن که در آن حزب راست مارین لوپن، اجتماع ملی، ۳۱.۴ درصد آرا را به دست آورد، نگران شد. حزب خود او، رنسانس، و شرکای ائتلافی آن کمتر از ۱۵ درصد آرا را به دست آوردند.

مکرون مجلس سفلا یا مجلس ملی را منحل کرد – از سال ۱۹۹۷، او اولین رئیس‌جمهوری پس از ژاک شیراک است که این کار را انجام داده است. او گفت که نمی‌تواند این‌گونه ادامه دهد که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

مکرون گفت که افرادی که به حزب اجتماع ملی رأی داده بودند خشم خود را ابراز کرده‌اند.

او به رأی‌دهندگان فرانسوی گفت: «من پیام شما را شنیده‌ام و اجازه نمی‌دهم که بدون پاسخ بماند.»

او از رأی‌دهندگان در انتخابات سراسری خواست تا «به افراط و تفریط نه بگویند» و گفت که احزاب میانه‌رو که «نمی‌توانند با این تب افراطی‌گری همذات پنداری کنند» باید علیه آن متحد شوند.

موقعیت ریاست‌جمهوری شخص مکرون تحت تأثیر نتیجه این انتخابات قرار نخواهد گرفت – او در سال ۲۰۲۲ مجدداً انتخاب شد و قرار است تا سال ۲۰۲۷ در این سمت باشد.

با این حال، اگر یک حزب اپوزیسیون مانند اجتماع ملی به اکثریت در پارلمان برسد، مکرون چاره‌ای جز این نخواهد داشت که به آن‌ها فرصت رهبری و انتصاب نخست‌وزیر را بدهد. او سپس باید در کنار آن‌ها کشور را اداره کند – سناریویی که در سیاست فرانسه به عنوان «همزیستی» شناخته می‌شود.

چنین وضعیتی توانایی مکرون را برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی خود برای فرانسه به شدت محدود می‌کند و ممکن است به این معنی باشد که او ناچار به پذیرفتن اقدامات سیاسی شود که از اساس با آنها مخالف است.

اجتماع ملی یک حزب ضد مهاجرت و اروپاگریز است که در مجلس ملی که اخیراً منحل شد، ۸۸ کرسی داشت.

رئیس این حزب ژُردَن بَردِلا و مارین لوپن رئیس حزب در پارلمان است. مارین لوپن پیش از این رهبری حزب را پس از پدرش ژان ماری لوپن به دست گرفته بود و نام آن را از جبهه ملی به اجتماع ملی تغییر داد. او به طور گسترده‌ای به عنوان منبع قدرت واقعی در حزب شناخته می‌شود و همچنان نامزد احتمالی در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی در سال ۲۰۲۷ است.

خانم لوپن بزرگترین رقیب سیاسی امانوئل ماکرون است. او در دو انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ (با ۳۴ درصد آرا در سال ۲۰۱۷ و ۴۱ درصد در سال ۲۰۲۲) به دور دوم راه یافته بود.

قبل از اعلام انتخابات سراسری، حزب رنسانسِ رئیس‌جمهور مکرون و متحدانش ۲۵۰ کرسی در مجلس ملی داشتند. از آنجایی که این حزب اکثریت مطلق را نداشت، آقای مکرون اغلب مجبور بود برای پیش بردن تصویب قوانینی که او و حزبش می‌خواستند، به آرای احزاب دیگر تکیه کند، یا مجبور بود برای اجرای آنها به فرمانی متوسل شود.

ائتلاف سست متشکل از سوسیالیست‌ها، سبزها و سایر احزاب چپ مانند «فرانسه تسلیم‌ناپذیر»، ۱۴۹ کرسی داشتند.

حزب راست میانه جمهوری‌خواهان ۶۱ کرسی در اختیار داشت. پس از اینکه اریک سیوتی، رهبر این حزب تلاش کرد با اجتماع ملی هم‌پیمان شود، حزب به برکناری او رأی داد. با این حال، او گفته است که «هیچ جا نمی‌رود» و از کناره‌گیری خودداری می‌کند.

نتایج یک نظرسنجی از تولونا هریس اینتراکتیو، که در ۱۰ ژوئن منتشر شد، نشان داد که در انتخابات سراسری آینده، حزب اجتماع ملی می‌تواند بین ۲۳۵ تا ۲۶۵ کرسی کسب کند.

این نتیجه باعث می‌شود که این حزب به ۲۸۹ کرسی مورد نیاز برای اکثریت مطلق نرسد، اما به بزرگ‌ترین حزب در مجلس ملی تبدیل خواهد شد.

همین نظرسنجی نشان داد که حزب رنسانس آقای مکرون و متحدانش ممکن است تنها بین ۱۲۵ تا ۱۵۵ کرسی کسب کنند.

روسیه: در حال کار بر روی یک معاهده بزرگ با ایران هستیم
امضای توافقنامه واردات گاز از روسیه به ایران!