پیام‌ مقامات دولت بایدن؛ از خارج شدن اولویت برجام تا تدارک امکانات برای مردم

0
58

در ۲۴ ساعت گذشته مقام‌های اصلی سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در اظهارنظرهایی سعی کرده‌اند موضع دولت بایدن را در قبال انقلاب در ایران را به طور شفاف بیان کنند.

در این موضع‌گیری‌ها به صراحت گفته شده دیگر احیای برجام اولویت آمریکا نیست و در مقابل، دولت بایدن سعی دارد ضمن جلب توجه جهان به خواسته مردم ایران، امکانات ارتباطی را برای آنها مهیا کند.

روز چهارشنبه ۲۰ مهر، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه دولت بایدن روز چهارشنبه در کنفرانس خبری خود تاکید کرد که در حال حاضر احیای برجام اولویت ندارد.

او همچنین با اشاره به انقلاب در ایران گفت:« شجاعت مردم ایران و ادامه اعتراضات مسالمت‌آمیز آنها برای رسیدن به آزادی و حقوق اولیه خود ستودنی و چشم‌گیر است.» وی افزود: «دولت بایدن سعی دارد توجه جهان را به خواسته‌‌های معترضان و حاضران در تظاهرات ضدحکومتی در ایران جلب کند.»

از سوی دیگر، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جلسه ای در دانشگاه جرج تاون سیاست دولت بایدن در قبال انقلاب در ایران را شرح داد. او درباره کارکرد تحریم‌ها علیه مقامات رژیم حاکم بر ایران در زمان سرکوب معترضان گفت: پاسخگو دانستن یعنی روشنگری درباره رفتاری که در ایران رخ می دهد. منظور این است که ما آنچه در ایران رخ می دهد را با عبارات صریح و واضح بیان کنیم که پرزیدنت بایدن و ما در دولت او انجام داده ایم. دومین هدف ما تحمیل هزینه است، نه فقط از طریق تحریم ایران به عنوان یک دولت، بلکه تحریم افراد و نهادهایی که مسئول سرکوب هستند و دولت بایدن یک سری تحریم‌هایی را علیه پلیس گشت ارشاد و سایر مقامات دولت ایران که در این سرکوبها مشارکت دارد اعمال کرده است. البته، بخشی از اقدامات دیگرمان شامل آنچه وزارت خزانه داری ما در برداشتن تحریمها انجام داد.

وی افزود: البته همه این اقدامات ما بدان معنا نیست که ما می‌توانیم جلوی شلیک هر گلوله‌ یا ضربه باتوم را بگیریم؛ اقدامات ما نشانگر موضعگیری ماست و اینکه چه گامهای عملی برداشته ایم، و نشانگر عزم قاطع رئیس جمهوری و دولت او از لحظه آغاز این اعتراضات بوده و ادامه خواهد داشت.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین درباره این اعتراضات و احتمال «تغییر رژیم» در ایران گفت که نمی‌تواند درباره اینکه این اعتراضات به کجا می‌رسد پیش‌بینی کند اما تنها کاری که آمریکا می‌تواند انجام دهد این است که روی اصول بایستد و مشخص کند که طرف چه کسی است.

اما همزمان با این اظهارات، وندی شرمن، قائم مقام وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری درباره انقلاب در ایران، سرکوب خشونت‌بار معترضان را «توهین به حقوق بشر» نامید. او همچنین خبر داد که با شرکت‌های اصلی فناوری ایالات متحده صحبت کرده است.

شرمن گفت از این شرکتها خواسته‌ام با استفاده از مجوز فناوری‌ دولت آمریکا موسوم به دی-۲، ابزارها و خدمات ارتباطی بیشتری به مردم ایران بدهند.

در کنار اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم گفت ایالات متحده متعهد است ابزارهای ارتباطی حیاتی را در دسترس مردم ایران قرار دهد چرا که آنان به طور مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کنند.

کانادا ١٧ شخص و ٣ نهاد رژیم اسلامی حاکم بر ایران را تحریم‌ کرد
خط فقر به ۱۸ میلیون تومان رسید

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!