استاد دانشگاه گلاسکو: هیچ مقاله ای در ۲۰ سال گذشته علیه استعمارگری روسیه منتشر نشده است

1
75

امن چسکن استاد مطالعات اروپای شرقی و مرکزی دانشگاه گلاسکو در توییترش در مورد دیدگاه فضای آکادمیک غرب به روسیه نوشته است:

«جنگ روسیه علیه اوکراین سبب شد بیش از پیش درباره اهمیت امپریالیسم روسیه فکر کنم. پس به مجله‌ای مهم در این حوزه مراجعه کردم تا بحث‌ها و اطلاعات جاری در این باره را بخوانم و بفهمم. به واقع از چیزی که کشف کردم حیرتزده شدم. همه عناوین آرشیو ۲۰ سال گذشته مجله‌ی “تاریخ استعمار و استعمارگری” را جستجو کردم و حدس بزنید چه یافتم؟ حتی یک مقاله‌ی تحقیقی درباره روسیه یا شوروی در ۲۰ سال آرشیو این مجله وجود نداشت. هفت نقد بر مقالات وجود داشت که به روسیه یا اتحاد شوروی اشاره کرده بودند، فقط همین».

وی در ادامه چنین نتیجه میگیرد: «‏این نشاندهنده‌ی سوگیری[چشم‌پوشی] شدید در رابطه‌ی غرب با امپراتوری روسیه است که گیج‌کننده به نظر می‌رسد. مقالاتی از همه‌ی نقاط جهان (استعمارگران و استعمارشدگان) وجود داشت، اما چیزی درباره روسیه نبود. تعجبی ندارد که بسیاری از چپگرایان در اروپای غربی هنوز نمی‌توانند روسیه را در نقشه‌ی ذهنی‌شان از امپریالیسم جا دهند. می‌دانم که محققان برجسته‌ای روی تاریخ امپراتوری روسیه کار می‌کنند، اما چرا این مباحث بخشی از حوزه‌ی گسترده‌تر مطالعات استعمار نیستند؟ نکند من منبع اشتباهی را بررسی کردم؟ به هر حال، پس از بررسی آرشیو ۲۰ ساله مقالات، از بررسی بیشتر منصرف شدم. خدا می‌داند به چند سال وقت بیشتر نیاز دارم تا مجلات و مقالات بیشتری را بررسی کنم شاید یک مقاله درباره‌ی امپریالیسم روسیه پیدا شود».

مترجم: سودابه قیصری

فرمانده انتظامی تهران خواستار برخورد با سایت های فروش سلاح و فشنگ شد
خبرنگار حوزه محیط زیست: درب سازمان محیط زیست را گِل بگیرید

1 نظر

  1. بهترین منبع کتاب رفیق آیت الله هست. بهش پیشنهاد کنید مطالعه اش کنه تا پی به فاجعه امپریالیسم شوروی و روسیه ببره.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!