امیر فخرآور در فاکس نیوز: رژیم ایران راهی جز حمله برای اسراییل باقی نگذاشته است

0
162

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، شامگاه ۱۷ آوریل، پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در مصاحبه با بی‌بی‌سی تأیید کرد که «روشن است که اسرائیلی‌ها تصمیم می‌گیرند و اقدام میکنند». پس از چهار روز رایزنی پرتنش در کابینه اسرائیل پس از حمله مستقیم رژیم اسلامی حاکم بر ایران در ۱۳ آوریل به اسرائیل که شامل ۳۰ موشک کروز، ۱۲۰ موشک بالستیک و ۱۷۰ هواپیمای بدون سرنشین بود، آشکار می شود که اسرائیل تصمیم گرفته که پایگاه های سپاه پاسداران در داخل ایران را هدف قرار دهد. سوال این نیست که آیا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد یا خیر، بلکه سوال این است که حمله تلافی جویانه اسرائیل چه زمانی و تا چه اندازه ممکن است رخ دهد.

آمریکا و اسرائیل با حمایت متحدان و کشورهای دوست مانند انگلیس، فرانسه، اردن و عربستان سعودی توانستند با موفقیت موشک‌های سپاه پاسداران را رهگیری کنند. پس از آن، بایدن بلافاصله از همکاران G7 خود خواست تا یک پاسخ دیپلماتیک واحد را هماهنگ کنند. هدف این بود که اسرائیل را ترغیب کنند تا از تشدید بیشتر درگیری در خاورمیانه اجتناب کند.

با این حال، این تلاش ها از دیدگاه اسرائیل ضعیف تلقی می شد. اسرائیل دلایل موجهی برای نگرانی از مرحله بعدی اقدامات رژیم اسلامی حاکم بر ایران علیه دولت اسراییل دارد. رفتار تهاجمی رژیم آخوندها در ۴۵ سال گذشته، از حمله به سفارت آمریکا در تهران و گروگانگیری در سال ۱۹۷۹ تا بمباران سفارت اسرائیل در آرژانتین در سال ۱۹۹۲، حمله هفتم اکتبر شش ماه پیش، حمله موشکی و پهپادی گسترده اخیر و حملات متعدد دیگر علیه ایالات متحده و اسرائیل، همگی بر این واقعیت تاکید دارند که نمی توان به این رژیم برای رفتار منطقی و محترمانه در جامعه بین المللی اعتماد کرد.

با وجود همه اینها، چند روز قبل از حمله آخر هفته گذشته فاش شد که رژیم اسلامی حاکم بر ایران دارای ذخایر اورانیوم بسیار غنی شده است که به گفته مقامات فعلی و سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی، «می تواند به درجه تسلیحاتی تبدیل شود. سوخت برای حداقل سه بمب در یک بازه زمانی از چند روز تا چند هفته.”

مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در آمریکا در مصاحبه با برت بایر در فاکس نیوز گفت: «این نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند. زیرا اگر پاسخ ندهید، ایرانی‌ها احساس معافیت خواهند کرد و احساس می‌کنند که می‌توانند به هر نقطه‌ای در این کشور حمله کنند. خاورمیانه یا جاهای دیگر، بدون هیچ عواقبی.» او ادامه داد: «ما باید پاسخ دهیم و پاسخ خواهیم داد. اینکه دقیقا چگونه این کار را انجام می دهیم باید دید. من نمی خواهم در مورد جزئیات صحبت کنم.”

هرتزوگ به وضوح بیان کرد که “در این قسمت از جهان، دفاع برای ایجاد بازدارندگی کافی نیست. ما باید عقب برانیم.” وی افزود: اگر ما علیه رژیم ایران عقب نشینی نکنیم، در عرض چند سال، ممکن است کلاهک های هسته ای را روی موشک های بالستیک مشاهده کنید. اسرائیل نگرانی های موجهی دارد و ممکن است احساس کند که مجبور است به طور پیشگیرانه قابلیت های موشکی و هسته ای سپاه پاسداران را برای همیشه از کار بیاندازد، که بازتاب مداخله آنها در سال ۱۹۸۱ در راکتور هسته ای اوسیرک عراق است.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به پرسش‌هایی درباره انگیزه‌های رژیم حاکم بر ایران و سپاه پاسداران در مورد حمله موشکی اخیر پرداخت. کربی به خبرنگاران گفت: “هدف این بود که تا آنجا که ممکن است [موشک و پهپاد] از طریق دفاع اسرائیل وارد شود.” او با رد نظریه‌هایی مبنی بر اینکه ایرانی‌ها قصد شکست این عملیات را داشتند، این ادعاها را «کاملاً نادرست» خواند و اظهار داشت: «با توجه به ابعاد این حمله، هدف ایران به وضوح ایجاد ویرانی و تلفات قابل‌توجه بود».

در مورد تهدید بالقوه خامنه ای، که با دشمنی با ایالات متحده و اسرائیل معروف است، به موشک های بالستیک هسته ای دسترسی داشته باشد، فکر کنید. او احتمالاً در استفاده از چنین تسلیحاتی تردیدی نخواهد کرد و با شعار به اصطلاح انقلابی دیرینه آنها «اسرائیل باید از روی نقشه محو شود» همسو می شود.

در سال ۱۹۸۹، هفت روز پس از انتصاب علی خامنه‌ای به عنوان دومین رهبر رژیم پس از مرگ روح‌الله خمینی، اسمیت همپستون که توسط رئیس جمهور جورج بوش به عنوان سفیر در کنیا انتخاب شده بود، معتقد بود که «متاسفانه اگر خامنه‌ای در قدرت بماند و به دنبال گشایش در دنیای بیرون باشد، احتمالاً بیشتر به اتحاد جماهیر شوروی نگاه می‌کند تا ایالات متحده، چرا که او فارغ‌التحصیل دانشگاه پاتریس لومومبا مسکو است». در طول ۳۵ سال گذشته، اقدامات خامنه ای پیوسته پیوندهای او با روسیه را آشکار کرده است.

تحت فرماندهی وی، سپاه قیام های متعددی را سرکوب کرده است که وحشیانه ترین سرکوب آن در نوامبر ۲۰۱۹ رخ داد. این حادثه باعث شد که سپاه به فرماندهی قاسم سلیمانی، حداقل ۱۵۰۰ معترض صلح آمیز را در ۲۰۰ شهر با استفاده از سلاح های جنگی کشت.

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله پهپادی آمریکا به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت، سردار پاسدار محمدرضا زاهدی به عنوان جانشین فرمانده سپاه قدس کنترل را بر عهده گرفت. زاهدی که به وفاداری دیرینه اش به خامنه ای شهرت دارد، سال گذشته مسئول سرکوب اعتراضات عمدتاً نوجوانان در ۵۰۰ شهر بود.

با وجود همه اینها، چند روز قبل از حمله آخر هفته گذشته فاش شد که رژیم اسلامی دارای ذخایر اورانیوم بسیار غنی شده است که به گفته مقامات فعلی و سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی، «می تواند به درجه تسلیحاتی تبدیل شود. سوخت برای حداقل سه بمب در یک بازه زمانی از چند روز تا چند هفته.”

زاهدی خود در اول آوریل در اثر حمله اسرائیل در سوریه کشته شد که متعاقباً باعث حمله موشکی سپاه به اسرائیل شد. او توسط اسرائیل کشته شد زیرا بدون شک تایید می کرد که “در برنامه ریزی و اجرای حملات هفتم اکتبر مشارکت داشته است – و در زمان ترور وی، زاهدی در حال طراحی نقشه های تروریستی دیگری بود.”

با توجه به اقدامات تاریخی منتسب به خامنه ای و نفوذ فراگیر سپاه پاسداران در ایران، اسرائیل دلایل قابل توجهی برای نگرانی دارد. طی دو دهه گذشته، سپاه پاسداران به تدریج کنترل جنبه‌های کلیدی جامعه ایران از جمله تقریباً تمام کرسی‌های مجلس، هیئت دولت، تلویزیون ملی، سیستم بانکی، بخش‌های واردات و صادرات و همچنین ادارات پلیس را در دست گرفته است. ستاد رهبری، همه تحت فرمان مستقیم خامنه ای در منطقه حفاظت شده پاستور است.

در نتیجه، تأسیسات سپاه پاسداران مجموعه وسیعی از اهداف احتمالی اسرائیل را برای تلافی پس از حملات موشکی نشان می‌دهد. قابل درک است که بسیاری از ایرانیان حملات احتمالی اسرائیل به این اهداف را چراغ امیدی برای سرنگونی رژیم ملایان می دانند. در حالی که بایدن درباره احتمال شروع جنگ ابراز نگرانی کرد، اما باید بیشتر نگران این چشم انداز باشد که «شکست اسرائیل در حمله به ایران می تواند منجر به جنگ هسته ای شود.

مقام اسراییلی: به ۹ هدف سپاه پاسداران حمله کردیم
نیویورک تایمز: حمله اسرائیل بخش مهمی از سیستم پدافند هوایی اس- ۳۰۰ را در اصفهان نابود کرد

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!