نه شرقی نه غربی؛ گروگان‌گیری جمهوری اسلامی از شوروی و ⁧بیضه‌های بریده⁩ حزب‌الله

نویسنده: کامبیز غفوری

⁧چرا گروه‌های تروریستی وابسته به رژیم اسلامی حاکم بر ایران بعد از یک بار گروگان‌گرفتن دیپلمات‌های شوروی، دیگر هرگز آن کار را تکرار نکردند اما گروگان‌گیری شهروندان غربی چهار دهه ادامه یافته است؟

در گرماگرم جنگ داخلی لبنان، گروگان‌گیری شهروندان خارجی و باج‌گیری از دولت‌هایشان متداول شده بود. گروه‌های تروریستی، غربی‌ها را گروگان می‌گرفتند و اغلب، رژیم اسلامی حاکم بر ایران از این گروگان‌ها برای باج‌گیری استفاده می‌کرد. گاه برای تهیه اسلحه (مانند رسوایی ایران کنترا) و گاه برای آزادی تروریست‌هایی که به خارج می‌فرستادند و دستگیر می‌شدند. مانند آزادی گروگان‌های فرانسوی در ازای آزادی انیس نقاش!

در سپتامبر ۱۹۸۵ میلادی، یک گروه تروریست، چهار دیپلمات شوروی را ربود و در ازای آزادی آنان، درخواست‌هایی مطرح کرد. در این میانه، یک دیپلمات شوروی به نام آرکادی کاتکوف را به عنوان هشدار، کشتند و سه تن دیگر را نگه داشتند. واکنش شوروی اما از جنس غربی‌ها نبود. کاگ‌ب با گروه آلفا که در قساوت دست‌کمی از خودِ اسلامگراها نداشت، وارد شد.

آنها اعضای نزدیک خانواده گروگانگیرها را شناسایی کردند، ابتدا بیضه فردی از نزدیکان یک فرمانده حزب‌الله را بریدند، بعد تیری وسط دو ابرویش شلیک کردند و بیضه‌ها را همراه با خبر مرگ او برای آن مقام گروه گروگانگیر ارسال کردند. این اتفاق برای اعضا و جوارح چند نفر دیگر هم افتاد.

همزمان سرهنگ یوری پرفیلیف، فرمانده کا‌گ‌ب در مقر این نیرو در بیروت به شیخ محمدحسین فضل‌الله، چهره پرنفوذ این گروه، پیام داد که ممکن است مسکو «کاملا تصادفی» موشکی را در سقف خانه روح‌الله خمینی یا وسط شهر قم فرود آورد.

بلافاصله سه گروگان «کاملا تصادفی» آزاد شدند. حزب‌الله مسوولیت را از خود ساقط کرد و گفته شد که یک گروه به نام سازمان آزادیبخش اسلامی این کار را کرده و اصلا شیعه نبوده؛ سنی بوده و اساسا اشتباه شده است.

سرهنگ یوری پرفیلیف، سالها بعد برای تلطیف وجهه گروه آلفا در کا‌گ‌ب، گفت حالا اینکه ما سر نزدیکانشان را بریدیم و فرستادیم، بلوف رسانه‌ای بود (بیضه را تکذیب نکرد) اما تایید کرد که قم و خانه خمینی را با موشک اتمی تهدید کرده بود.

به هر روی، روش حزب‌الله و رژیم اسلامی برای باج‌گیری از شوروی به سبک باج‌گیری‌اش از غربی‌ها چنان به در بسته خورد که هرگز این عمل را در سال‌های بعد، در طول حیات شوروی، تکرار نکرد. اما گروگان‌گیری جمهوری اسلامی از شهروندان غربی بیش از چهار دهه است که ادامه دارد. یک اصل کلی می‌گوید تا زمانی که به تروریست، گروگان‌گیر و باج‌گیر جایزه بدهید، هرگز روی امنیت را نخواهید دید.

تلگرام کنگره ملی ایرانیان
chat