چگونه جنگ رژیم ایران را با جهان پایان دهیم؟

۵ دقیقه مطالعه با دکتر پرچی زاده

“من بر این باورم که نباید از آغاز جنگی بترسیم، زیرا جنگ از چهار دهه قبل آغاز شده است.
آنچه که باید نگران آن باشیم چگونه پایان بخشیدن به این جنگ چهل ساله است”

نماینده محترم کنگره کرنشا، جناب آقای رئیس بسیار متشکرم که من را به این کنفرانس دعوت کرده اید. بسیار مفتخرم که در بین افراد برجسته در اینجا هستم که نظر خوبی نسبت به ایران و آمریکا در ذهن و قلبشان دارند.
قبل از آمدن به این کنفرانس قانون اساسی پیشنهادی آقای فخرآور را مطالعه کردم و آنرا امیدوارکننده یافتم. با این حال من فکر نمیکنم که این قانون اساسی و یا هر قانون اساسی دیگری قبل از پایان دادن به جنگ جمهوری اسلامی قابل اجرا باشد، دلیل این امر خود رژیم اسلامی است که از روز اول به جهان اعلام جنگ کرد. مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر انگلیس و مرگ بر عربستان سعودی تنها برخی از شناخته شده ترین شعارهای مرگ رژیم هستند که براساس آن هر زمان که فرصت پیدا کرده است به صورت غیر قانونی و مخرب عمل کرده است. موارد زیر تنها برخی از شناخته شده ترین اقدامات جنگی است که رژیم از زمان روی کار آمدن در ایران مرتکب شده است :
•حادثه گروگانگیری در ایران سال ۱۹۷۹ که طی آن ۵۲ دیپلمات و شهروند آمریکایی به مدت ۴۴۴ روز گروگان بودند.
• انفجارهای مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ در طول جنگ داخلی لبنان که ۳۰۷ نفر از نیروهای حافظ صلح آمریکایی و فرانسوی کشته شدند.
•انفجار لاکربی در سال ۱۹۸۸ که طی آن پرواز ۱۰۳ پان اَمریکن بر سر اسکاتلند منفجر شد و ۲۵۹ نفر سرنشین هواپیما همگی کشته شدند.
•انفجار آمیا در سال ۱۹۹۴ که طی آن ساختمان اتحادیه دوستی اسرائیل و آرژانتین منفجر شد و ۸۵ نفر کشته و صد ها نفر زخمی شدند.
•انفجار برج های خبر که طی آن محل زندگی نیرو های ائتلاف در عربستان منفجر شد و ۱۹ پرسنل نیروی هوایی ایالات متحده کشته و نزدیک به ۵۰۰ سعودی زخمی شدند.

• سرانجام حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ که مرکز تجارت جهانی در آن هدف قرار گرفت و منجر به کشته شدن ۲۹۹۶ نفر و زخمی شدن بیش از ۶۰۰۰ نفر شد.
علاوه بر اینها اقدامات تروریستی نمادین سپاه پاسداران رژیم و نیروهای دست نشانده آنها مانند حزب الله در لبنان، حشدالشعبی در عراق و طالبان در افغانستان که مسئولیت کشتار مداوم نیرو های ائتلاف در خاورمیانه را بر عهده دارند.
ایجاد نا آرامی و همچنین قاچاق مقادیر زیادی مواد مخدر در آمریکای لاتین، گروگان گرفتن شهروندان غربی از جمله آمریکایی ها در خاورمیانه و جنایت جنگی در سوریه و یمن.
در طول دو سال گذشته خصومت رژیم به حدی آشکار شده است که حتی سرسخت ترین مدافعان آن در غرب نمی توانند رفتار های مخرب رژیم را رد کنند. به همین ترتیب بر این باورم که نباید از آغاز جنگ ترسید، زیرا جنگ از چهار دهه قبل آغاز شده است آنچه که باید نگران آن باشیم چگونه پایان بخشیدن به این جنگ چهل ساله است.
در اینجا مایلم توجه شما را به نگرانی های شهروندان عادی ایرانی و آمریکایی درباره وضعیت موجود جلب کنم. زمانی که در رسانه های اجتماعی ابراز کردم که برای صحبت درباره ایران و آمریکا به کنگره میروم، مردم از من خواستند که این موضوعات را به نماینده محترم کنگره کرنشا و سایر حضار منتقل کنم :

•کنگره آمریکا باید این واقعیت را در نظر بگیرد که مردم آزادیخواه ایران به کمک شدید آمریکا برای سرنگونی رژیم نیاز دارند، دلیل آن این است که مردم نمی توانند به تنهایی، با دست خالی و بدون هیچ گونه حمایتی به مقابله با رژیمی ایدئولوژیک، بی رحم، تمامیت خواه و نظامی گرا اقدام کنند. مردم بویژه بر اهمیت اینترنت ماهواره ای و مداخلات بشر دوستانه تاکید کردند.
• کنگره ایالات متحده باید راه های عملی را برای متوقف کردن نقض فاحش حقوق بشر رژیم در ایران و خاورمیانه بویژه در مورد اقلیت های مذهبی و قومی مانند یهودیان، بهاییان، مسیحیان، نوکیشان مسیحی، سنی ها، عرب ها، آذری ها، بلوچ ها، کرد ها و ترکمن ها را ارائه دهد.
• کنگره باید پناهندگان ایرانی در ترکیه را مورد توجه قرار دهد کسانی که به مانند چکش و سندان تحت فشار قرارگرفته اند، از یک سو سازمان ملل متحد روند رسیدگی به پرونده های آنها را متوقف کرده است و از سوی دیگر دولت ترکیه همچنان سرکوب آنها را ادامه میدهد، حتی آنها را با همکاری رژیم ایران به ایران باز میگرداند.
• کنگره آمریکا باید موضوع گروگان های آمریکایی در ایران از جمله باب لوینسون را جدی دنبال کند.

• کنگره ایالات متحده نیاز به در نظر گرفتن تعطیل کردن لابی های رژیم ایران و فعالیت های آن یکبار برای همیشه دارد، دلیل این امر این است که این افراد و سازمان ها برنامه های رژیم ایران را با هزینه از منافع امنیت ملی آمریکا پیش می برند، به همین ترتیب آنها در واقع عوامل نفوذ رژیم متخاصمی هستند که می توانند و باید در خاک آمریکا تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.
• کنگره آمریکا باید در نظر داشته باشد که از نزدیک اعضای خانواده مقامات رژیم در آمریکا را تحت نظر داشته باشد و در صورت لزوم تحت پیگرد قانونی قرار دهد، دلیل این امر این است که این افراد در حالی که از زندگی در آمریکا سود میبرند، معمولا مواضع رژیم ایران را به قیمت زیر پا گذاشتن امنیت ملی آمریکا تبلیغ میکنند. روشن است که برخی از آنها حتی در فعالیت های غیر قانونی و انتقال فناوری به جای رژیم فعالیت میکنند. در همین زمینه بسیاری تعجب می کنند که چگونه قانون ممنوعیت سفر رئیس جمهور ترامپ فقط بر ایرانیان عادی تاثیر میگذارد و نه خانواده ها، وابستگان و لابی های رژیم در آمریکا، افرادی که هر کاری مایل باشند در آمریکا انجام میدهند.
• کنگره ایالات متحده باید اقداماتی را علیه مقامات فاسد رژیم ایران که پول و دارایی را به خارج از کشور منتقل میکنند و سپس در سایر کشور ها با مصونیت از مجازات ، زندگی و تجارت میکنند ، انجام دهد. این افراد بویژه در اروپا و کانادا بسیار زیاد هستند و دارایی آنها در واقع از پولی است که از مردم دزدیده شده و شست و شو میشود تا به نظر قانونی برسد.
• کنگره ایالات متحده برای آزاد سازی رسانه های دولتی آمریکایی مانند صدای آمریکا و رادیو فردا از چنگال عناصر طرفدار رژیم باید اقدامات قاطعانه ای انجام دهد که ضمن انعکاس و ارتقاء مواضع جناحی از رژیم و لابی های آن، مخالفان واقعی را سانسور میکنند و یا بنُدرت مواضع و فعالیت های آنها را پوشش میدهند. ما نباید فراموش کنیم که رسانه های وزارت امور خارجه دارای تاریخچه ناگواری از سوء استفاده و انجام دقیقا برعکس وظیفه ای که عهده دار آن شده اند که همان ترویج ارزش های آمریکایی هستند. در واقع در قسمت اعظمی از جنگ سرد کمونیست ها از رسانه های دولتی آمریکا در جهت تبلیغ هدف اتحاد جماهیر شوروی به جای آمریکا بهره برداری کردند، به نظر میرسد اکنون الگوی مشابهی نسبت به رژیم اسلامی ایران دنبال میشود.
• کنگره ملی آمریکا باید تحریم دستگاه تبلیغاتی گسترده رژیم بویژه رادیو و تلوزیون دولتی بسیار استراتژیک آن، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را در نظر بگیرد. دلیلش این است که در این عصر جنگ نامتقارن، رسانه ها نقش بسیار مهمی در شکل گیری اندیشه و هدایت عملیات بر عهده دارند و تا زمانی که رژیم مجاز به تسلط بر حوزه فکر و عقیده باشد هر اقدامی علیه آن منجر به بروز عواقب ناخواسته یا حتی آتش به خودی در بعضی مواقع میشود. بنابراین اگر انتظار داریم هر نوع تغییر معنی داری در ایران ایجاد شود باید دستگاه تبلیغاتی رژیم به همراه دستگاه نظامی آن از کار بیفتد.

•••
دکتر رضا پرچی زاده یک نظریه پرداز و تحلیلگر سیاسی است. حوزه تخصص وی در خاورمیانه، ایالات متحده، بریتانیا و روسیه است.
او از پایان نامه دکترای خود با عنوان “پیشرفت مکرر اندیشه سیاسی انگلیسی در تاریخ شکسپیر” در دانشگاه ایندیانا پنسیلوانیا با تمرکز بر اندیشه سیاسی، تاریخ اندیشه ها، فلسفه تاریخ، مطالعات فرهنگی و شکسپیر به تفکیک دفاع کرد و موفق به گذراندن شد.
•••

تلگرام کنگره ملی ایرانیان
chat