رسوایی امضا کنندگان رد نظریه شیوع ویروس کرونا از ووهان

مترجم: امیر خورشیدی

در هفتم مارس سال ۲۰۲۰، نشریه آکادمیک، لانست نامه‌ای را منتشر کرد که در آن ۲۷ دانشمند، شیوع ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان چین را “تئوری توطئه” نامیدند و آن را رد کردند.

این نامه نقش مهمی در سرکوب و جلوگیری از مناظرات اولیه پیرامون منشاء بیماری همه گیر کرونا داشت اما تحقیقات جدید حاکی از آن است که از ۲۷ نفر از ۲۶ نفر امضا کننده این نامه با موسسه ویروس چینی ووهان، همکاری یا ارتباط نزدیک داشته‌اند که این موضوع سبب شد، بی طرفی آنها زیر سوال برود.

یکی از امضاکنندگان این نامه، «دکتر پیتر دازاک»، رئیس بریتانیایی‌الاصل موسسه EcoHealth Alliance می‌باشد. وی با کمک «سِر جرمی فاررار» مشاور علمی دولت بریتانیا، منابع مالی برای انجام تحقیقات بحث‌انگیز در موسسه ویروس شناسی ووهان، تهیه کرده است.

دکتر پیتر دازاک جانورشناس از موسسه EcoHealth، از نیویورک نیز تنظیم کننده این نامه می‌باشد و اکنون مشخص شده که وی هزینه تحقیقات در موسسه ویروس شناسی ووهان را تأمین می‌کرده است. در یک ایمیل که به صورت عمومی منتشر شده، دازاک در ۸ فوریه اعتراف کرده که او این نامه را پس از درخواست “همکارانش” در چین برای “نشان دادن حمایت از آنها”، تنظیم کرده است. این رسوایی سبب حذف دکتر دازاک از کمیسیون لانست که تحت حمایت سازمان ملل، مشغول یافتن ریشه‌های همه‌گیری ویروس کرونا بود، گردید.

امضا کننده دیگر، «سر جرمی فررار»، یکی از اعضای موسسه Sage در انگلستان و مدیر موسسه Wellcome Trust، پیش‌تر همکاری‌هایش با جورج گائو را منتشر کرده بود. جورج گائو، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چین بوده که فررار او را “دوست قدیمی” توصیف کرده است. فررار گفته بود: «هیچ جایی برای شایعات بی اساس یا نظریه های توطئه که اغلب برای اهداف سیاسی تقویت می‌شوند، وجود ندارد».

دکتر فررار در ماه ژوئن در مورد نظریه «منشاء شیوع از آزمایشگاه» به MailOnline گفت: «منشا ویروس هنوز قطعی نیست، ممکن است منشاء آن هرگز به طور کامل مشخص نشود؛ اما طبیعت بسیار قدرتمند است و به نظر من محتمل‌ترین سناریو این است که ویروس از حیوانات به انسان منتقل شده و سپس در انسان تکامل یافته است».

دکتر جورج گائو رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چین و دستیار پژوهشی سابق در Wellcome Trust بوده است. به گزارش تلگراف، آقای دازاک ادعا کرده که دکتر گائو از نامزدی وی در آکادمی ملی علوم نیز حمایت کرده بود. تحقیقت جدید نشان می‌دهد، موسسه Wellcome Trust بریتانیا، در گذشته کمک‌های مالی به تحقیقات در موسسه ویروس شناسی ووهان را تأمین می‌کرده‌ است.

این دانشمند چینی همچنین با شی ژنگلی، دانشمندی که به دلیل تحقیقات خود در مورد ارتباط ویروس کرونا و خفاش در ووهان، به عنوان “زن خفاشی” شناخته شده، ارتباط دارد. تیم وی در سال ۲۰۱۳ ویروسی را کشف کرد که نزدیک ترین ویروس به ویروس سارس است، ویروسی که باعث کووید-۱۹ یا همان بیماری کرونا می‌شود.

دو امضاکننده دیگر، دکتر حوزیی گلدینگ و پروفسور مایک ترنر هستند که هم‌اکنون و یا در گذشته روابطی با موسسه Wellcome Trust داشته‌ و دارند. دکتر گلدینگ سرپرست بخش اپیدمی در موسسه Trust می باشد، این در حالی‌ست که پروفسور ترنر متخصص انگل شناسی دانشگاه گلاسکو، در گذشته با موسسه Trust کار می کرده است.

پروفسور لیندا سیف کارشناس میکروبیولوژی، از دانشگاه ایالتی اوهایو، یکی دیگر از امضا کنندگان می باشد که در ورکشاپی که در ماه می ۲۰۱۷ توسط موسسه ویروس شناسی ووهان برگزار شد به همراه دکتر شی و دکتر گائو سخنرانی داشتند. پروفسور سیف گفته بود:«سطح امنیت در آزمایشگاه های چینی از جمله موضوعات مورد بحث در این ورکشاپ بود».

پروفسور استنلی پرلمن، کارشناس میکروبیولوژی، از دانشگاه آیووا به دیلی تلگراف گفت: “حذف فرضیه شیوع احتمالی از آزمایشگاه ووهان بعنوان بخشی از این روند دشوار است، بنابراین این مورد هنوز باید مورد توجه قرار گیرد.”

پروفسور چارلز کالیشر، کارشناس میکروبیولوژی دانشگاه ایالتی کلرادو، نامه را کم اهمیت جلوه داد و به دیلی تلگراف گفت که هدف از آن هرگز این نیست که نشان دهد ویروس کرونا ممکن نیست که از طبیعت سرچشمه نگرفته باشد، بلکه در مورد اطلاعات کمی است که برای چنین ادعایی وجود دارد.

پروفسور برنارد رویزمن، کارشناس میکروبیولوژی از دانشگاه شیکاگو در ماه می به وال استریت ژورنال گفت که از زمانی که نامه لانست را امضا کرده، متقاعد شده است که اطلاعات این ویروس کشنده توسط دانشمندان به شکل “درهم ریخته یا آشفته‌ای” منتشر شده است.

دکتر رونالد کورلی
کارشناس میکروبیولوژی موسسه NEIDL از بوستون تنها دانشمندی است که با موسسه ویروس شناسی ووهان ارتباطی نداشته است.

این روزنامه گزارش داد که در واکنش به یافته های این تحقیق، محققان طرفدار نظریه «شیوع از آزمایشگاه» که بایکوت شده و به عنوان طرفدارن «نظریه توطئه» شناخته می‌شدند، این سرکوب را “سرپوش گذاشتنی افراط‌گونه” نامیدند.

پروفسور ریچارد ابرایت، زیست شناس مولکولی از دانشگاه روتگرز که برای کشف حقیقت پشت‌پردهٔ همه گیری ویروس کرونا، مبارزه می‌کند به دیلی تلگراف گفت پس از مدارکی که در ماه ژوئن فاش کرد که دازاک با موسسه ووهان ارتباط دارد، از ۲۷ امضاکننده دیگر دعوت شد تا هر یک، از علاقه خود به امضا نامه لانست دلایلی ارائه دهند. ابرایت گفت: “به طور باورنکردنی، به نظر می‌رسد که تنها دازاک این کار را هدایت کرده است.”
برای هیچ یک از ۲۶ امضاکننده دیگر ، هیچگونه تعارض منافع یا انتفاعی از امضا کردن این نامه گزارش نشده است، نه حتی برای آنهایی که دارای ارتباط آشکار اما نامحسوسی بوده‌اند مانند کارکنان EcoHealth و پیمانکاران موسسه «پیش بینی».”

آنگوس دالگلیش، پروفسور انکولوژی در سنت جورج از دانشگاه بندن، هشدار داد که اکنون به دلیل آنچه او “قصور ورزیدن” می‌نامد، برای فهمیدن کامل منشاء ویروس کرونا بسیار دیر است اما امیدوار است که شواهد همچنان موجود باشند.

آیا ویروس‌کرونا از آزمایشگاه ووهان شیوع یافته است؟ شواهدی در تایید و رد آن

شواهدی برای تایید نظریه «شیوع ویروس از آزمایشگاه ووهان» :

چاپ مقاله ای در نشریه معتبر Science در چهاردهم ماه می باعث توجه بیشتری به نظریه شیوع ویروس از آزمایشگاه گردید. حدود ۱۸ متخصص در نشریه نوشتند “ما باید هر دو فرضیه مربوط به «رخداد طبیعی» و «شیوع از آزمایشگاه» را تا زمانی که اطلاعات کافی در اختیار نداریم جدی بگیریم”.

بعداً در همان ماه، مطالعه ای توسط پروفسور بریتانیایی آنگوس دالگلیش و دانشمند نروژی دکتر بیرگر سورنسن ادعا کرد که یک سال است که شواهدی بدست آمده از اینکه در چین مشغول مهندسی جامع ژنیتیک بر روی ویروس بوده‌اند. این مطالعه شامل اتهاماتی نظیر “تخریب عمدی، پنهان و یا مخدوش کردن اطلاعات” در آزمایشگاه های چین بوده است. این بیانیه به دنبال اظهارات مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، مقامات ایالات متحده و اتحادیه اروپا بود که امکان دستیابی به شفافیت بیشتر در مورد منشاء این بیماری همه گیر را ضروری و آنرا لازم میدانست.

پیش از این، آنچه نظریه «توطئه» نامیده می‌شد توسط کارشناسان عمدتا چپگرا رد شده بود منجمله به این دلیل که از سوی پرزیدنت ترامپ، مطرح شده است!جو بایدن در ماه می، دستور تحقیقات کامل در مورد منشا ویروس کرونا را صادر کرد و از دانشمندان خواست تا روی آن کار کنند و جدا از اینکه حقیقت دارد یا فقط یک نظریه است اما بایدن در صحبتهای خود هرگز به نقش عامدانه دولت چین در شیوع و تولید این ویروس اشاره‌ای نداشته است.

رئیس سازمان بهداشت جهانی یک روز قبل اصرار داشت که نظریه مبنی بر اینکه ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان بیرون آمده است منتفی نیست، او گفت که چین باید به دلیل احترام به جانباختگان به حل این معما کمک کند. دکتر تدروس آهانوم گبرییوسس، مدیر کل این نهاد در صحبتهایی دوگانه اظهار داشت که پکن به طور کامل همکاری نکرده چنانکه وی در ادامه تحقیقات خواستار شفافیت بیشتر شده است. وی پیشتر از سوی پرزیدنت ترامپ به همکاری با دولت چین متهم شده بود و بارها اظهارات اشتباه مقامات چینی پیرامون ویروس را تایید کرده بود.

شواهد در رد نظریه «توطئه» :

گروه‌های دیگری از جوامع علمی عمدتا چپگرا همچنان معتقدند که ویروس فقط می تواند منشا طبیعی داشته باشد.
مجموعه ای از مقالات اخیراً منتشر شدند که به تکامل ویروس در حیوانات قبل از انتقال به انسان اشاره می کنند ، مانند سایر گونه‌های ویروس کرونا که پیش‌تر کشف شده‌اند.

اولین مطالعه‌ای که در Scientific Reports منتشر شد ، نشان داد که حدود ۴۷٫۰۰۰ حیوان وحشی از ۳۸ گونه ، در چهار بازار محلی در ووهان بین ماه می ۲۰۱۷ تا نوامبر ۲۰۱۹ فروخته شده‌اند.

نویسندگانی از جمله دکتر کریس نیومن ، بوم شناس تکاملی از دانشگاه آکسفورد ، ادعا کردند شواهد نشان می‌دهد که شرایط انتقال ویروس از حیوان به انسان در ووهان وجود دارد.

اما آنها در عین حال اذعان کردند که هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند ویروس سارس در هیچ یک از این حیوانات وجود داشته یا حتی منشاء حیوانی داشته است.

بهترین شواهد علمی موجود تا به امروز بر این امر دلالت دارد که به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۹، این ویروس توانسته از موانع آزمایشگاهی عبور کند و تحت شرایطی انسان را آلوده کند، ولی احتمالات دیگری نیز وجود دارند که نمی توان آنها را کاملاً رد کرد و درنظر داشتن آنها بسیار مهم است.

تلگرام کنگره ملی ایرانیان
chat