چرا ایالات متحده قادر به فعال سازی مکانیسم ماشه است؟

امیرفخرآور، رئیس سنای کنگره ملی ایرانیان در برنامه زنده هفتگی در یوتیوب به توضیح کامل “مکانیسم ماشه” پرداخت. وی در ابتدا خبر از فعال شدن مکانیسم ماشه توسط ایالات متحده علیه رژیم جمهوری اسلامی در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰ داد.
فخرآور سپس با اشاره به سخنان جواد ظریف مبنی بر بی اثر بودن مکانیسم ماشه با استناد به عدم حمایت کشورهای اروپایی که به طور گسترده از سوی لابیستهای رژیم و اصلاح طلب های در در رسانه ها تکرار می شود، گفت: «این سخنان ناشی از عدم شناخت تاریخ روابط سیاسی امریکا با جهان و ایران می باشد چرا که راهبردهای سیاسی رژیم جمهوری اسلامی بر اساس توهمات ذهنی ولی فقیه شکل گرفته که باعث اشتباه محاسباتی، ایجاد بحران و تحمیل هزینه به مردم می شود».
امیر فخرآور در ادامه برای درک بیشتر روابط بین الملل به تاریخچه تشکیل شورای امنیت سازمان ملل و فلسفه حق وتو پرداخت. وی افزود: «بار اصلی نبرد در جنگ جهانی دوم بر دوش امریکا بود و عملا از روزی که امریکاییها در ساحل نورماندی فرانسه پیاده شدند ورق برگشت و یک ماشین جنگی قدرتمند در برابر آلمان نازی ظاهر شد. بعداز جنگ، آلمان که قدرتمندترین کشور اروپا بود نابود شد. متفقین آلمان غربی و شوروی آلمان شرقی را در اختیار گرفتند. شورویها دیوار معروف برلین را کشیدند و با ایدیولوژی مارکسیستی در آلمان شرقی حکومت دیکتاتوری ایجاد کردند. اما بخش غربی آلمان با سیستم سرمایه داری رو به پیشرفت گذاشت. در نهایت جوانان دو سمت دیوار باحمایت ایالات متحده دیوار برلین را شکستند و به دنبال آن شوروی نیز مدتی بعد فروپاشید. کشورهای پیروز جنگ جهانی دوم برای جلوگیری از تکرار جنگ جهانی، سازمان ملل متحد راتشکیل دادند که ابتکاری بود از رییس جمهور روزولت که در نهایت توسط رییس جمهور ترومن افتتاح شد».

در ادامه امیر فخرآور به فلسفه حق وتو در شورای امینت سازمان ملل پرداخت: «پس از جنگ جهانی اول “جامعه ملل” شکل گرفت که نه تنها اختلافات کشورها را حل نکرد بلکه منجر به جنگ خونین جهانی دوم شد. در “جامعه ملل” که امریکا هرگز عضو آن نشد، همه کشورها حق رای مساوی داشتند و این برای کشوری مثل ایالات متحده که هزینه های مادی و انسانی در جنگ متحمل شده بود قابل قبول نبود که کشورهای فاقد وزن سیاسی، اقتصادی و نظامی، نه تنها هزینه ای پرداخت نمیکردند بلکه میتوانستند با تاثیر منفی در نتایج آرا منجر به تبعات جبران ناپذیری شوند. برای پیشگیری از تجربه ناموفق تشکیل “جامعه ملل” سناتور ایالت تگزاس، عضویت امریکا را در شورای امنیت سازمان ملل مشروط به قائل شدن “حق وتو” برای پنج کشور قدرتمند دنیا دانست. ایالات متحده علی رغم اینکه میتوانست حق وتو را فقط برای خود در نظر بگیرد اما برای برقراری تعادل قدرت بین پنج کشور پیروز جنگ جهانی دوم یعنی انگلیس، شوروی، چین و فرانسه این حق را به هر پنج کشور تخصیص داد. مکانیسم ماشه در واقع در امتداد حق وتوی پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است».

فخرآور خروج ایالات متحده از برجام را یک کار تبلیغاتی از سوی پرزیدنت ترامپ عنوان کرد که در جهت وفای به عهد در برابر رای دهندگانش بود. وی در ادامه افزود: «مکانیسم ماشه در طعنامه شورای امنیت سازمان ملل به نحوی طراحی شده بود که در هر لحظه از سوی هر کدام از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل قابل فعال سازی باشد».

امیرفخرآور با اشاره به رفتار دوگانه کشورهای اروپایی، گفت: «کشورهای اروپایی با وجود اطلاع از چگونگی عملکرد مکانیسم ماشه، با صدور بیانیه ای اعلام داشتند که تحریم ها علیه رژیم جمهوری اسلامی را به حالت تعلیق نگه میدارند و دستگاه دیپلماسی رژیم جمهوری اسلامی مجددا در دام اروپایی ها افتاد. پیشتر نیز با خروج پرزیدنت ترامپ از برجام و برقراری مجدد تحریم نفت، اروپاییها اعلام کردند که به برجام پایبند هستند و تصمیم به ایجاد سازو کار مالی اینستکس برای دور زدن تحریم های امریکا گرفته اند. اما هرگز اروپایی ها از رژیم نفت نخریدند و هیچ دلار بلوکه شده ای هم به ایران بازنگشت. عدم تعهد طرف های اروپایی به وعده هایشان به حدی بود که حتی سید علی خامنه ای نیز اعتراضات شدیدالحنی نسبت به عدم اجرای سازو کار مالی اینستکس ابراز داشت. سخنان برخی سران کشورهای اروپا که از لحاظ اقتصادی نظامی و سیاسی وابسته به ایالات متحده هستند از چهارچوب حمایت لفظی خارج نخواهد شد و گویا اروپایی ها قصد دارند با سو استفاده از بلاهت ملاهای حاکم بر ایران و با کمک دیس اینفورمیشن و میس اینفورمیشن رسانه ها که تحت فرمان چپ بین الملل هستند بیش از پیش ثروت مردم ایران راچپاول کنند و در نهایت همچون همیشه در پایان کار در برابر ایالات متحده زانو زده ومنافع خویش را تضمین نمایند».

تلگرام کنگره ملی ایرانیان
chat