چرا مالیات دهندگان ایالات متحده، صدای آخوندها را تامین کنند؟

مترجم: حسین

تلاش های رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه ای برای تحریک مخالفت ها و زندانی کردن روزنامه نگاران توسط صدای آمریکای فارسی پوشش داده نشده است.
من به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده در ایران، مرتباً درباره خدمات صدای آمریکای فارسی، شکایاتی دریافت میکنم. بینندگان ایرانی میگویند که برنامه سازی با بودجه مالیات دهندگان آمریکایی که اغلب بیشتر از صدای آمریکا، صدای آخوند به نظر میرسد.
صدای آمریکای فارسی برای مقابله با سانسور اطلاعاتی و تبلیغاتی ایران باید کار بهتری انجام دهد. این برای دولت ترامپ اولویت دارد، زیرا که حمایت از مردم ایران شامل دسترسی آنها به گزارش هایی مستقل و راست است.
صدای آمریکا در سال ۱۹۴۲ برای برقراری ارتباط سیاست های ایالات متحده با مخاطبان جهانی تاسیس شد. صدای آمریکای فارسی سال گذشته بودجه اجتماعی شبکه خبری فارسی ، بیش از ۱۷ میلیون دلار بودجه دریافت کرد. اما صدای آمریکای فارسی نتوانسته نماینده ایالات متحده برای ایران با محتوای مبتنی بر واقعیت که قابل اعتماد و معتبر باشد، باشد.
این فقط سرویس فارسی نیست. در این ماه، رئیس جمهور ترامپ نگرانی های جدی خود را درباره نحوه پوشش و برجسته کردن کوید۱۹ در صدای آمریکا را ابراز کرد، زیرا که آن به یک اتاق پژواک برای تبلیغات و اطلاعات نادرست چینی مبدل شده است.
رئیس جمهور فقط تنها آخرین نفری است که صدای ناامیدی از نحوه برنامه سازی صدای آمریکا را ابراز میکند. شورای سیاست خارجی غیر حزبی آمریکا در سال ۲۰۱۷ ارزیابی مستقلی از نحوه برنامه سازی صدای آمریکای فارسی انجام داد و جانبداری صدای آمریکا را در گزارش خود یافت. با توجه به پوشش صدای آمریکای فارسی از سیاست خارجی ایران، به جای گزارشگری واقعی برای مخاطبان، تبلیغات دستگاه پروپاگاندای طرفداران رژیم به نظر میاید. تجزیه و تحلیل پیگیری شده توسط “اِی اِف پی سی” در سال ۲۰۱۹ نشان داد که بسیاری از توصیه های ارائه شده در سال ۲۰۱۷ عملی نشده است.
در سال ۲۰۱۴، گروهی از نمایندگان ایالات متحده از هر دو طرف (حزب) پس از ادعاهایی مبنی بر اینکه عمداً اعمال ظالمانه حقوق بشری رژیم را پوشش نداده است، خواستار تحقیق و بررسی صدای آمریکای فارسی شد.
من به طور مرتب به گوشم میرسد، برنامه های خوب و مردمی به صورت ناگهانی لغو میشوند و با برنامه های با کیفیت پایین که کمتر جذاب و مرتبط هستند،جایگزین میشوند.
من همچنین متاثر شدم وقتی دیدم در طول تظاهرات تاریخی ضد رژیم در نوامبر گذشته که منجر به کشته شدن ۱۵۰۰ ایرانی شد، صدای آمریکای فارسی مستند های طبیعت پخش کرد. صدای آمریکا مطمئناً نتوانسته است پوششی موثر و مستقل از رژیم ایران را ارائه دهد.
یکی از کارمندان صدای آمریکای فارسی به وال استریت ژورنال گفت که این شبکه غالبا از انتقاد واقعی درباره دستگاه ترور رژیم امتناع می ورزد. مگر اینکه با دیدگاه جمهوری اسلامی که به شدت هرگونه دخالت را متعادل میکند، همراه باشد. پوشش تروریسم رژیم ایران نباید مشروط به مزدوری رژیم، برای دروغ گفتن درباره تروریسم را فراهم کند.
همه میدانند که رژیم ایران اخبار و اطلاعات را به شدت سانسور میکند. رژیم غالباً روزنامه نگاران را به دلیل گفتن حقیقت به زندان میاندازد، سپس حقوق اساسی آنها مانند دسترسی به مراقبت های پزشکی یا آزمایش های عادلانه را سلب میکند.
خبرنگاران غیرانتفاعی بدون مرز به طور مرتب جمهوری اسلامی را به خاطر حمله به مطبوعات آزاد محکوم میکنند. در ماه فوریه، مقامات ایرانی رسانه ها را برای گفتن حقیقت در مورد شیوع کوید۱۹ و نارسایی دستگاه تبلیغاتی رژیم سرکوب کردند.
اکنون بیش از هر زمان دیگری مردم ایران به اخبار بی طرفانه احتیاج دارند. متاسفانه صدای آمریکای فارسی آنها را رها کرده است. در برقراری ارتباط سیاست های ایالات متحده با مخاطبان فارسی زبان با تعادل و دقت لازم در یک فضای اطلاعاتی مورد بحث به ویژه با کارزارهای ضد اطلاعاتی پیچیده رژیم ناموفق است.
همچنین سوء مدیریت گسترده در سازمان وجود دارد. صدای آمریکای فارسی نتوانسته است یک محیط کار باز و شفاف ایجاد کند، مشکلی که بیش از یک دهه ادامه دارد. یک گزارش دولتی در سال ۲۰۰۹، نارضایتی گسترده کارکنان در صدای آمریکای فارسی را به همراه ادعای پارتی بازی و استخدام متقابل را نشان داد.
یافته های این گزارش پس از آن امروز میتواند به آسانی اعمال شود، براساس بازخورد کارمندان فعلی و سابق که بسیاری از آنها نگرانی های خود را علنی کرده اند. صدای آمریکا و آژانس نظارت بر آن، آژانس آمریکایی رسانه جهانی “یو اِس اِی جی اِم” به طور مرتب توسط کارمندان خود در نظرسنجی های محرمانه به عنوان بدترین آژانس های فدرال برای کار رتبه بندی میشود.

مردم آمریکا شایسته این هستند که برنامه های تأمین شده از مالیات آنها به منافع خود آنها بپردازد و صدای آمریکای فارسی هم از این قاعده فارغ نیست. در اینجا آنچه میتوان برای بهبود میزان کارآیی و اثر بخشی آن انجام داد، ارائه شده است:
اول، صدای آمریکای فارسی باید برنامه سازی اصلی تری ایجاد کند که در واقع با مخاطبان ایرانی همراه و طنین انداز آنان باشد. نمونه اولیه، نمایش مستند های طبیعت در حالی که اعتراضات در ایران به شدت داغ است. تنها یک نمونه از برنامه های صدای آمریکای فارسی است که این ویژگی را از دست داده است. در سال ۲۰۰۹، هنگامی که انقلاب سبز، انتخابات ریاست جمهوری را به چالش کشید، صدای آمریکای فارسی، برنامه سازی مرتب خود را تا سه روز پس از بحران انتخابات ادامه داد.
صدای آمریکا باید مطالب را با محتوا، به موقع، مرتبط، قابل اعتماد و صادقانه هدایت کند.
دوم، مدیریت صدای آمریکای فارسی باید پاسخگو تر و قابل ارزیابی تر باشد . یک شروع داشتن یک مدیر “یو اِس اِی جی اِم” تأیید شده در سنا خواهد بود. مایکل پک در ژوئن سال ۲۰۱۸ برای اداره آژانس معرفی شده بود، اما مورد تأیید در سنا با بی رغبتی قرار نگرفت. پک رئیس سابق شرکت پخش عمومی است و در شورای ملی علوم انسانی خدمت کرده است، وی برای این مقام واجد شرایط است و باید توسط سنا تأیید شود.
صدای آمریکای فارسی این پتانسیل را دارد که یک ابزار مهم برای توانمند سازی مردم ایران با اخبار و اطلاعاتی باشد که به طریقی دیگر توسط آخوند ها از آنهت سلب شده است. ایرانیان از رسانه های سانسور شده رنج میبرند. آنچه نیاز دارند گزارش دقیق و صادقانه است. صدای آمریکای فارسی باید اخبار مربوط به حقوق بشر در ایران، فساد در رژیم ایران و تجزیه و تحلیل هایی را ارائه دهد که به جای تبلیغ پروپاگاندای رژیم، آنان را زیر سوال ببرد. اگر نتواند این استاندارد ها را برآورده سازد و بزودی، کنگره باید به تخصیص بودجه برای آن پایان دهد و خاموش کردن صدای آمریکای فارسی را به عنوان یک وظیفه برای وفاداری به مالیات دهندگان آمریکایی در نظر بگیرد.

برایان هوک نماینده ویژه ایالات متحده در ایران و مشاور ارشد وزیر امور خارجه مایک پمپئو است.

منبع

تلگرام کنگره ملی ایرانیان
chat