مدارس کنفوسیوس: ترویج آموزه های فیلسوف چینی یا پایگاههای جنگ نرم؟

در لایو هفتگی امیرفخرآور در تاریخ هفتم اردیبهشت ۱۳۹۹، یکی از مباحث مطرح شده، جایگاه و هدف مدارس کنفوسیوس در کشورهای غربی بود.
امیرفخرآور خبر از تصمیم دولت سوئد در ارتباط با مدارس داد وی‌گفت: دولت سوئد اخیرا آخرین مدارس کنفوسیوس در این کشور را تعطیل کرده است. به دنبال ربوده شدن “گوئینگ می هان” شهروند سوئدی که علیه سیاست های حزب کمونیست چین کتاب و مقاله می نوشت، روابط دو کشور به تیرگی گرایید و کار تا جایی پیش رفت که سفیر چین در سوئد در مصاحبه ای با رادیویی سوئدی برخلاف عرف دیپلماتیک، علنا سوئد را تهدید کرد.

بسیاری از مدارس کنفوسیوس در دانشگاه های معتبر غربی تاسیس شده اند و گفته می شود چینی ها از طریق این کانال با دادن پول و امکانات به اساتید و مقامات دانشگاه ها آنها را در جهت اهداف سیاسی چین به خدمت می گیرند. بسیاری از دانشگاها که پس از مدتی متوجه فعالیت اصلی این موسسات شدند، در مقاطع مختلف این موسسات را تعطیل کرده و یا به همکاری خودشان با آنها پایان داده اند. با وجود این هنوز هم این موسسات در دانشگاهای معتبری همچون هاروارد فعال هستند.

فخرآور در ادامه به تاریخچه ی این مدارس پرداخت: مدارس کنفوسیوس که با هدف آموزش زبان و فرهنگ چین از سال ۲۰۰۴ در بسیاری از کشورهای دنیا تاسیس شده اند، متهم به جاسوسی و رصد کردن پناهندگان سیاسی فعال هستند.
“لیچان چون” عضو ارشد سابق کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و مسئول تبلیغات حزب، در سخنرانی در سال ۲۰۱۱ گفت: «برنامه های موسسات کنفوسیوس نقش مهمی در افزایش قدرت نرم چین داشته است. قدرت نرم یا پروپاگاندا برای گسترش نفوذ فرهنگی، سیاسی، و اقتصادی حزب کمونیست چین، حزب حاکم بر این کشور، در جهان است.»
“چارلز لیبرل” رئیس دپارتمان شیمی دانشگاه هاروارد در ژانویه ۲۰۲۰ توسط مقامات امنیتی آمریکا دستگیر شد. به گفته FBI چارز لیبرل بدون اینکه به مقامات دانشگاه هاروارد اطلاع دهد، یک تیم پژوهشی دانشگاه را در آزمایشگاه دانشگاه ووهان چین مشغول به کار کرده بود؛ طبق کیفرخواستی که علیه این استاد ۶۰ ساله صادر شده، وی بین سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۷ پول کلانی بعنوان کمک هزینه و پاداش از سوی چین دریافت کرده است.

باید اذعان داشت که شباهت مدارس کنفوسیوس با مدارسی که سید علی خامنه ای در سرتاسر جهان برای نشر ایدئولوژی انقلاب اسلامی تاسیس کرده، جالب توجه است. همچنین مقایسه این موسسات چینی با مرکز تربیت جاسوس و تروریست پاتریس لومومبا در مسکو روسیه، علی رغم تشابهشان خطر بسیار بزرگتر مدارس کنفوسیوس چینی را یادآور می شود.

تلگرام کنگره ملی ایرانیان
chat