فریبرز رئیس دانا، مارکسیستی که دکترا نداشت

در خبرها آمد که “دکتر” رئیس دانا به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده است. وی مارکسیست بسیار معتقد و انقلابی دوآتشه‌ای بود که پس از انقلاب سالها عضو بسیار تاثیرگذار کانون نویسندگان ایران نیز بود.

رئیس‌دانا مولف دهها کتاب و مقاله در داخل ایران بود و مکررا در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور همانند صدای آمریکا و رادیوفردا به عنوان کارشناس اقتصادی حضور پیدا می‌کرد و به گفته این منابع استاد دانشگاه تهران نیز بود.

در تمام منابع فارسی، از رئیس دانا به عنوان فارغ‌التحصیل دکترا از مدرسه اقتصاد لندن (LSE) نام برده شده است.

این در حالی است که با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان سندی ارزشمند از وبسایت LSE پیدا کرد که در سال ۲۰۱۴ آپدیت نیز شده. در این سند می‌توانید مشاهده کنید که رئیس دانا با مدرک msc (معادل فوق‌لیسانس) در سال ۱۹۸۰ یعنی چند ماه پس از انقلاب ۵۷ بدون هیچ انصراف از تحصیل یا تسویه حساب یک‌مرتبه از LSE ناپدید شده!

به نظر می‌رسد که رئیس‌دانا (همانند بسیاری از انقلابیون ۵۷ که با بورسیه دولت شاهنشاهی ایران برای تحصیل به غرب اعزام شده بودند) پس از سقوط حکومت سابق تحصیل را نیمه‌تمام رها کرده و به ایران بازگشته است.

از همکاران رئیس‌دانا در کانون نویسندگان ایران می‌توان به ناصر زرافشان اشاره کرد که از او نیز مرتبا در رسانه‌ها به عنوان کارشناس و وکیل مقتولین قتلهای زنجیره‌ای دعوت می‌شود. نامبرده نیز مدعی است مدرک دکترای حقوق خود را از فرانسه دریافت کرده اما اعتبار مدرک تحصیلی وی نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

تلگرام کنگره ملی ایرانیان
chat