سازمان های حقوق بشری آلوده به الهه هیکس و تارا سپهری فر

نویسنده: مهران

با شکل گرفتن جامعه کاربران ایرانی در کلاب هاوس، چهره هایی که در سال های اخیر به عنوان کارشناس به شبکه های فارسی زبان دعوت میشدند نیز به صحنه آمدند. حضور متداوم این افراد در برخورد با موضوعات روز و قرار گرفتن در مقابل پرسش های مردم باعث شد نقاب از چهره برخی افراد بیافتد. یکی از این چهره ها، الهه هیکس می باشد که در ۲۰ سال گذشته علاوه بر کارشناس مدعو رسانه ها، در بالاترین مقام نهادهای بین المللی حقوق بشری فعالیت میکند.

با مطرح شدن نام الهه هیکس بعنوان یکی از همکاران دیکتاتور در غرب، نگاه‌‌های بسیاری را متوجه وی کرده است اما آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته همکاران وی هستند. یکی از همکاران الهه هیکس در سازمان موسوم به دیده‌بان حقوق بشر “تارا سپهری فر” می‌باشد. نام سپهری فر اولین بار پیرامون جنبش سبز شنیده شد، جایی که وی به عنوان رئیس انجمن اسلامی دانشگاه شریف در کنار رئیس بسیج دانشجویی، محسن دهنوی، سعی بر کنترل دانشجویان در دایره اصلاح طلب-اصولگرا و جلوگیری از ظهور و فعالیت هرگونه تشکیلات مستقل دانشجویی داشت. محسن دهنوی همان فردی است که نایاک و سازمان‌های حقوق بشری وی را «دانشمند سرطان شناسی» نامیده و به دلیل دیپورتش از فرودگاه بوستون در دوران پرزیدنت ترامپ، جنجال براه انداختند اما فیلم‌هایش که به عنوان نماینده مجلس رژیم شعار “مرگ بر آمریکا” سر می‌دهد بوضوح نشان داد که این فرد چه هویتی دارد و چه جایگاهی در رژیم ملاها!

البته ارتباطات تارا در آن دوران محدود به دهنوی نمی‌شود و وی در عرصه فعالیت سیاسی در چارچوب‌های تعیین شده توسط رژیم دوستان دیگری نیز داشت که معروف‌ترین آنها “نریمان مصطفوی” نام دارد. مصطفوی که این روزها معمولا از تریبون بی‌بی‌سی فارسی برای رژیم ماله می‌کشد در آن دوران بعنوان یکی از مسئولین دفتر تحکیم وحدت «حوزه و دانشگاه» در کنترل و سرکوب جریانات دانشجویی نقش داشت.

نام سپهری فر اما جایی بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد که عکسی هنری گرفته شده از وی در کنار جوانی منتشر شد که پیشاپیش جمعیت معترض در حرکت هستند. چندی نگذشت که عکس مذکور برای سپهری فر و جوان کنار وی که همان مصطفوی است دستاویزی شد جهت تکمیل پرونده پناهندگی سیاسی و به این ترتیب دیری نگذشت که هر دوی آنان سر از خاک ایالات متحده در آوردند، جایی که ضلع سوم مثلثشان یعنی دهنوی در ورود به آن ناکام ماند.

اما تارا سپهری فر که در ایران خود را فعال سیاسی می‌نامید و توانست با همین عنوان پناهندگی دریافت کند در غرب خود را علاقمند به فعالیت حقوق بشر نشان می‌دهد با تاکید بر این موضوع که حقوق بشر را نباید سیاسی کرد!

شعار سیاسی نکردن حقوق بشر که توسط الهه هیکس و بسیارانی دیگر نیز سر داده می‌شود در واقع سپری است که دیکتاتور حاکم و عواملش را در برابر غربی‌ها از زیر سوال رفتن درباره جنایات جاری در کشور محفوظ نگاه داشته و نیز اجازه نمی‌دهد نقض حقوق بشر ‌با جریان براندازی پیوند بخورد.

اما برای پی بردن بیشتر به نقش خیانتکارانه سپهری فر و دوستان وی نگاهی می‌اندازیم به برخی گزارش‌های منتشر شده توسط دیده‌بان حقوق بشر

این سازمان در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۹ همزمان با حمله ظریف و نایاک به پرزیدنت ترامپ و پروپاگاندای آنان علیه تحریم‌ها، گزارشی منتشر می‌کند با تیتر «فشار حداکثری، آسیب تحریم‌های اقتصادی آمریکا به حق سلامت ایرانیان»

 

در بخشی از این گزارش آمده است:

«پیامدهای تحریم‌های دوچندان آمریکا، عمدی یا غیرعمدی، تهدیدی جدی متوجه حق ایرانیان به سلامتی و دسترسی به داروهای حیاتی می‌کند؛ و می‌شود تقریباً مطمئن بود که منجر به کمبودهای مستند شده، از نبود داروهای حیاتی برای مبتلایان به صرع تا کودکان ایرانی سرطانی ناتوان از یافتن داروهای شیمی‌درمانی که فوراً نیاز دارند، انجامیده است.
عامل اصلی آثار آسیب‌زننده تحریم‌های مجدد آمریکا علیه ایران این واقعیت است که این تحریم‌ها در عمل تا حد زیادی بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی نگران از اعمال تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه خود را از مشارکت در تعاملات تجاری و مالی با ایران، از جمله تعاملات بشردوستانه معاف از تحریم‌ها، بازداشته‌اند. در نتیجه، این تحریم‌ها به دسترسی ایرانیان به داروهای حیاتی و حق آنها به سلامت اثری منفی وارد کرده‌اند و اگر وضعیت تغییر نکنند این امر احتمالاً تشدید خواهد شد و سلامت میلیون‌ها ایرانی را مورد تهدید قرار خواهد داد.»

همچنین در ادامه گزارش فوق تحریم‌های وضع شده توسط پرزیدنت ترامپ مجازات مردم ایران به دلیل رفتار حکومت عنوان می‌گردد.

این دروغ‌ها در حالی از سوی تارا سپهری فر و همکاران به مقامات و مردم کشورهای غربی گفته می‌شود که طبق تمام نظرسنجی‌ها پرزیدنت ترامپ دقیقا به دلیل رفتاری که در قبال رژیم ملاها داشت محبوب‌ترین پرزیدنت تاریخ آمریکا در نزد مردم ایران است و اکثریت ایرانیان بابت وضع تحریم‌ها و اقدامات دیگری نظیر حذف قاسم سلیمانی، قدردان ترامپ بوده و از وی به نیکی یاد می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر هم چنین در تاریخ ۲۵ فوریه ۲۰۲۰ گزارشی پیرامون قیام آبان منتشر کرده و در لابلای بیان حقایق دروغ‌هایی چون خشونت طلب بودن معترضین و امکان مسلح بودن آنان را به مخاطبین خود القاء می‌کند.

از موارد دیگر در گزارش مذکور اینکه رژیم به درستی به تهدید خانواده قربانیان برای ساکت نگاه داشتن آنان متهم شده اما نکته تاسف بار این است که سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر منجمله خانم سپهری فر از عوامل رژیم در ترساندن و ساکت کردن خانواده قربانیان بوده‌اند و این روند تا جایی گسترده شده که می‌توان ده‌ها سند و مقاله و مصاحبه درباره آن در فضای مجازی یافت.

گزارش شرم آور و اسف بار دیگری که از سوی تارا سپهری فر تهیه و توسط دیده‌بان حقوق بشر منتشر شده مربوط به قیام مردم خوزستان است.

در این گزارش پر از دروغ سپهری فر، به نقل از فرماندار شادگان ذکر شده که مصطفی نعیماوی به‌دست شورشیان کشته شده‌است!

نقل چنین جملاتی در یک گزارش حقوق بشری هیچ معنایی جز مشروعیت دادن به سرکوب معترضین با شورشی خواندن آنان ندارد. همچنین در ادامه گزارش نگارنده با ذکر «جمهوری اسلامی وظیفه دارد که مطمئن شود محدودیت‌های اینترنتی قانونی است، و این محدودیت‌ها برای حفظ امنیت ملی خود لازم است.» در واقع به قطع کردن اینترنت نیز وجهه‌ای قانونی و مشروع داده است.

در بخش دیگری از این گزارش شهادت سه جوان معترض در ایذه تکذیب شده و در مقابل آن گفته می‌شود چهارده نیروی پلیس زخمی و یک پلیس کشته شده است.

در ادامه این گزارش خانم سپهری فر بوضوح به کشتار مردم توسط رژیم مشروعیت داده و می‌نویسد «جمهوری اسلامی مواقعی می‌تواند از سلاح گرم استفاده کند که دلیل موثق برای کنترل و حفظ زندگی افراد داشته‌باشد، و قبل از استفاده از تفنگ حتما هشدار دهد! اگر سلاح گرم در تجمعات استفاده شد، افراد خاصی که زندگی دیگر افراد را تهدید می‌کنند را هدف قرار دهند.»

بازتاب خط‌دهی‌های تارا برای دفاع از رژیم و ماله کشیدن روی جنایات رخ داده محدود به گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر نیست و سازمان نایاک نیز با دعوت از وی برای شرکت در سمینارها و گفتکو‌های متعدد تمام تلاش خود را برای هرچه بیشتر شنیده شدن پروپاگاندای رژیم از دهان تارا به کار می‌برد. ارتباط پنهان و آشکار نایاک با فعالان حقوق بشر ایرانی محدود به تارا سپهری فر نیست و دامنه آن حتی به شیرین عبادی و مسیح علینژاد نیز می‌رسد و تا جایی پیش می‌رود که می‌بینیم این افراد همصدا با نایاک شعار نه جنگ نه تحریم سر میدهند. در چهار سال گذشته، اکثر این فعالان حقوق بشر و مدنی در تظاهرات‌ها و کمپین‌هایی که علیه پرزیدنت ترامپ حضور داشتند. تحت فشار قرار دادن و حمله به پرزیدنت ترامپ در حادثه مرگ سارق مسلح سابقه دار و پورن استار آمریکایی، جورج فلوید نیز از دیگر اقدامات مشترک این فعالان حقوق بشر مرتبط با نایاک بوده است. نفوذ رژیم از طریق عوامل خود در سازمان‌های حقوق بشری تا جایی پیش رفته است که مسیح علینژاد بعنوان یک فعال مستقل حقوق بشر که مواضعی کاملا مخالف رژیم نیز دارد تحت فشار عوامل مذکور با وجود هزاران درخواست در شبکه‌های اجتماعی حاضر به نام بردن از ارژنگ داوودی نمی‌گردد و او را که ۱۹ سال است در زندان و زیر شکنجه بسر می‌برد در لیست سیاه خود قرار می‌دهد.

تلگرام کنگره ملی ایرانیان
chat